23948sdkhjf

Ökad omsättning för Lakritsfabriken

Grundarna av Lakritsfabriken i Ramlösa förstod för några år sedan att det gick att omsätta den nya trenden i pengar.
– Vi såg att lakrits började dyka upp och att det fanns ett glapp på marknaden för denna typ av premiumprodukt, säger Ann-Sofie Malmgren, marknadsförare på Lakritsfabriken, till Food Supply.

Enligt Ann-Sofie Malmgren började trenden synas som tydligast på svensk mark år 2011 – samma år som lakritsfabriken drog i gång.

– Lakritsen har gjort samma klassresa som chokladen gjorde för några år sedan. I dag används bättre råvaror, mer lakrits och roliga presentförpackningar för att skapa en kul produkter som även kostar en hel del mer än traditionellt lösgodis och ”ful-lakrits”, säger hon.

2013 hade Lakritsfabriken en omsättning på drygt 8 miljoner svenska kronor, nästan en fördubbling gentemot året innan.

– Omsättningsökningen 2013 var lite av en ketchupeffekt, vi fick fler och större kunder och lakritsen började testsäljas på apoteken, säger Ann-Sofie Malmgren.

Förra året omsatte företaget 11 miljoner, varav drygt 10 procent kom från export.

De startade tidigt med att exportera sina produkter till Danmark, mest på grund av befintlig relation med en distributör där. Och sedan dess har de successivt byggt på med fler länder, bland annat Tyskland, Spanien, England och USA. I dagsläget säljer de till distributörer och inte direkt till sina återförsäljare.

– Export tar lite tid att sätta igång, men detta jobbar vi mycket med just nu.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063