23948sdkhjf

Mackmyra anklagas för falsk marknadsföring

"Man vilseleder konsumenten att tro att man ska få någonting exklusivt".
Johan Thorslund på Thorslundkagge anklagar det Gävlebaserade destilleriet Mackmyra för falsk marknadsföring. Det meddelar P4 Sörmland.

Bakgrunden till anklagelserna uppges vara att Mackmyra har bytt namn på produkten "Den första utgåvan" till "Svensk ek". Men whiskyn är bara delvis lagrad på ekfat, något som inte framgår på flaskan.

Johan Thorslund har, enligt P4 Sörmland, själv levererat alla de faten till Mackmyra och har järnkoll. Han tycker Gävleföretaget ägnar sig åt falsk eller åtminstone vilseledande marknadsföring.

– Man vilseleder konsumenten att tro att man ska få någonting exklusivt, som bara är kryddat lite exklusivt, säger han till P4 Sörmland.

På Mackmyra tar man kritiken på allvar:

– Vi har aldrig haft för avsikt att mörka något, men vi kommer nu att sätta ut andelen whisky som lagrats på ekfat av svensk ek, för närvarande 5,4 procent, på förpackningen, säger Susanne Pedsjö, marknads- och försäljningschef på Mackmyra, till Food Supply.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.095