Mat på nätet ökar med 43 procent
Livsmedelsförsäljningen via nätet kan överstiga 4 miljarder kronor under 2015.
– De starka tillväxttalen vi ser tyder på att intresset för att handla livsmedel på nätet fortsätter att öka. Aktörerna har satsat mycket på marknadsföring och andra säljdrivande aktiviteter, vilket ger resultat i form av att allt fler konsumenter testar att handla livsmedel på nätet, säger Jonas Ogvall, vd på Svensk Digital Handel i en kommentar.
Det är i synnerhet inom kategorin "lösplock" som försäljningsökningen är störst, 56 procent för det andra kvartalet. Middagslösningar ökade med 31 procent under samma period.
– Hittills i år har livsmedelsförsäljningen ökat med 44 procent, och prognosen är att branschen kommer att omsätta drygt 4 miljarder kronor under 2015. Med den här utvecklingstakten kommer den prognosen sannolikt att överträffas, avslutar Jonas Ogvall.
D-food tas fram i samarbete med HUI Research.