23948sdkhjf

Hon vill få dig att äta syrsor

"Det märks att det är en produkt som väcker engagemang", säger Josefin Strömberg, som vill ta syrsmjöl till Sverige.
Företaget Qvicket har funnits sedan årsskiftet. Affärsidén, att sälja mjöl på malda syrsor, ställer speciella krav på hur produkten lanseras. Inte minst ingår ett stort mått av folkbildning.

—När du driver ett företag är du alltid nervös inför hur människor ska reagera på en lansering. Men för oss har det nog varit extra nervöst, eftersom vår produkt är helt ny och det är få som tidigare testat det, säger Josefin Strömberg, vd på Qvicket, till Food Supply.

Mottagandet från allmänheten och de första kunderna har därför varit över förväntan för gänget bakom Qvicket.

—Vi har fått mycket positiv respons från de som köpt syrsmjölet. Det märks att det är en produkt som väcker engagemang.

Antalet beställningar har rullat in i stadig takt, även om Josefin Strömberg inte vill gå ut med några exakta siffror.

Vad är den korta förklaringen till varför vi borde äta syrsor?

— För att det är väldigt klimatvänligt och väldigt näringsrikt.

Enligt Qvicket innehåller syrsor upp till 67 procent protein, är rikt på järn, nyttiga fetter och kalcium. Dessutom krävs knappt något vatten alls i produktionen.

Hur ska ni marknadsföra syrsor på en ovan svensk marknad?

—Dels genom att sälja ett mjöl och inte hela syrsor. Det är en bättre instegsprodukt. Det handlar också mycket om att arbeta med bilder. När det skrivs om att äta syrsor bildsätts det ofta på en stor insekt, vilket inte är så aptitligt. Det kan jämföras med hur fläsk framställs. Då visas oftast inte en bild på en slaktad gris.

På förpackningen får också näringsinnehållet och produktens klimatfördelar en framträdande position.

Vad blir nästa produkt?

— Vi håller på att testa ett par nya produkter, bland annat en bar och en cracker.

Är planen att också sälja andra insekter än syrsor?

—Till att börja med är det syrsor som gäller men vi är öppna för att bredda utbudet framöver. Mjölbaggar kan vara ett alternativ. Men samtidigt är en syrsa lite som en räka på land, vilket gör att det inte blir ett så stort hopp för konsumenterna.

Syrsmjölet levereras från Thailand, där det finns en utbredd syrsproduktion på så kallade syrsfarmar.

Kan det på sikt bli aktuellt med sälja närodlade syrsor från Sverige?

— Det skulle vi gärna göra och vi har faktiskt börjat höra oss för med bönder här hemma, men det ligger nog några år bort. Det finns en stor potential för produktion i Sverige eftersom syrsuppfödning inte kräver några stora åkrar, utan kan tillverkas nästan var som helst.

Vad omsätter Qvicket om tre år?

— Det är svårt att svara på. Just nu ligger fokus på att sprida vårt budskap och hjälpa människor äta klimatvänligt och näringsrikt, samtidigt som vi bygger ett stadigt företag som kan växa.
Kommentera en artikel (1)
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094