23948sdkhjf

Coop byter skepnad — för miljardbelopp

Snart ska sex olika butiksformat bli tre. Investeringen överstiger en miljard kronor.
För knappt ett år sedan beslutade Coop om en ny affärsstrategi, en förändringsprocess som snart blir synlig för kunderna.

Coop kommer att renodla sina butiksformat. De existerande sex butiksformaten, som Coop Forum och Coop Extra, ska bli tre: Stora Coop, Coop och Lilla Coop, där tanken är att var och en ska spegla ett visst köpbeteende. Förändringen beräknas kosta drygt en miljard kronor.

Enligt Coop Sverige ska konceptet Stora Coop vara inriktad på storinköp och ett stort sortiment. Lilla Coop beskrivs ungefär som en klassisk närbutik medan Coop hamnar någonstans mittemellan. Också det grafiska utseendet och kundvarvet kommer att förnyas.

— Vi har arbetat intensivt med att utveckla, effektivisera och strukturera om Coop inom olika områden, allt med syfte att attrahera kunder och vända till vinst 2017. Det känns mycket bra att nu kunna visa våra kunder tydliga resultat av förändringsprogrammet som bygger på kundupplevelse, prisvärdhet och tydlighet i vad våra olika butiksformat erbjuder, säger Sonat Burman-Olsson, vd och koncernchef för Coop Sverige AB i ett pressmeddelande.

Den 10 september öppnar två pilotbutiker, Coop Zinkensdamm och Stora Coop Västberga, båda i södra Stockholm. Enligt Coop Sverige kommer omställning från gammalt till nytt koncept styras av "lokala förutsättningar" men dagligvarujätten räknar med att ställa om fyra nya butiker fram till årsskiftet för att sedan fortsätta processen under 2016.

I samband med förändringen av butikerna aviserar Coop Sverige "den största prissänkningen någonsin". Enligt Coop Sverige kommer priset på tusentals varor att sänkas med i snitt upp till 5 procent med start 7 september.

– Prissänkningen är en viktig del i arbetet med att stärka vår position som en prisvärd aktör. Kombinationen av sänkta priser i butik och näthandel, de nya tydliga butiksformaten och en fortsatt utveckling av vårt lojalitetsprogram är viktiga delar för vår framgång. Vi vill vara den goda kraften i svensk dagligvaruhandel och ge våra kunder bättre mat och service för pengarna, säger Sonat Burman-Olsson.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063