23948sdkhjf

Poppels vill ha dina vinbär

Bryggeriet uppmanar alla att skänka vinbär till höstens öl.
Idén är både enkel och annorlunda. Personal från Poppels bryggeri sätter sig i en kylbil och reser runt i landet för att samla in svarta vinbär. Men det är inte några vanliga leverantörer som får besök utan vanliga privatpersoner med vinbärsbuskar på tomten och ett intresse för hantverksöl som kommer med matkassar och glassförpackningar fulla med frysta bär.

Poppels kallar dem "ölhjältar".

—Sedan dag ett, långt före det att vi hade vår första öl på Systemet, har vi känt att människor runt om i Sverige vill engagera sig och hjälpa till på olika sätt, säger Mats Wahlström, marknadschef på Poppels till Food Supply.

Det var under en provsmakning förra våren som idén uppstod.

— Vi började diskutera hur vi skulle kunna göra något tillsammans med våra ölhjältar. Inte bara genom att ta tillvara på deras åsikter och funderingar utan också med praktisk hjälp.

Resultatet blev Sveriges första crowdsourcade öl. Suget efter imperialölet var så stort att Systembolagets server kraschade.

—Det blev en otroligt positiv energi runt hela projektet, vilket är anledningen till att vi nu gör om det. Förra gången åkte folk ända från Skåne till bryggeriet i Mölnlycke för att lämna bär. Nu kommer vi till dem.

På onsdagskvällen parkerade Poppels kylbilen utanför en pub i Göteborg och lade upp tre fryslådor på ett bord på övervåningen. Enligt Johan Nerman, som jobbar med marknadsföring på Poppels, och bryggaren Gnoff Berglund, som båda två var på plats under insamlingskvällen, tvekar inte en sekund på sina ölhjältar.

— Om vinbären fortsätter att komma in i den här takten kommer vi definitivt få in tillräckligt, säger Johan Nerman till Food Supply.

Förra gången bryggdes 2 000 liter, i år är målet det dubbla.

Vem är den typiske ”ölhjälten”?

—En profil som är lätt att se framför sig är hipsterölnörden. Men under våra insamlingar märker vi att det är många fler typer än så som kommer. Det är inte ovanligt att kvinnor i 55-årsåldern med ett stort vinintresse också börjar tycka att öl är spännande.

Mats Wahlström tror att engagemanget beror på närkontakten mellan ölkonsument och bryggeri.

— Det blir en extrem form av ekologi och småskalighet. Jag kommer med mina bär, bryggeriet brygger öl på bären och sedan får jag tillbaka bären i förädlad form. Det blir en fin cirkel.

Vid årsskiftet skalar Poppels upp och i november flyttar bryggeriet till större lokaler i Jonsered. Det kan behövas då företaget har växt med 200 procent bara i år. Mats Wahlström tror att omsättningen kommer att öka från 6 miljoner kronor 2014 till 15 miljoner i år.

—Vi är på väg att bli ett av de större mellanstora bryggerierna i Sverige och finns nu på 300 Systembolag runt om i landet.

Poppels räknar med att det crowdsourcade ölet kommer att finnas till försäljning omkring 6 november.

— Förra året blev det ett himla hallå med kraschade servrar och långa köer utanför Systembolaget. I år blir det förhoppningsvis lättare att få tag på ölet, säger Mats Wahlström.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078