Reko kyckling snart i butik
"Alla mer eller mindre skriker efter svensk ekokyckling", säger Sebastian Holm som lanserar nya varumärket Reko.
En som vill ändra på detta är Sebastian Holm som, tillsammans med två delägare, lanserar varumärket Reko.
— Vi såg en enorm brist på ekologiska alternativ på marknaden och beslutade oss för att starta ett eget fristående varumärke som jobbar nära små enskilda gårdar, säger Sebastian Holm, till Food Supply.
Rekos ekologiska och Krav-certifierade kycklingar kommer att börja säljas i butik i slutet av september. Kycklingen levereras till stora livsmedelskedjor som Ica, Coop och Hemköp, men också butiker specialiserade på ekologisk mat som Paradiset i Stockholm.
— Hittills har allt gått bra, både med produktionen och försäljningen. Och butikerna verkar väldigt taggade.
För närvarande föds Reko-kycklingen upp på fyra gårdar och det finns avtal mer fler. Totalt uppgår volymen till omkring 4 500 kycklingar i veckan.
—Vi försöker vara försiktiga med att utöka antalet stall förrän vi känner oss trygga med hur mycket vi faktiskt kommer att sälja. Först när vi fått svar på det kan vi utvidga på ett ansvarsfullt sätt.
Enligt Sebastian Holm utgör den ekologiska andelen endast 0,2 procent av den totala kycklingmarknaden.
Hur tror du att det ser ut om fem år?
— Det är svårt att ens spekulera i. Jag tror att den starka ekologiska trend vi ser idag kommer att hålla i sig och jag upplever det som att konsumentens medvetenhet ökar och i takt med det också bredden av ekologiska matvaror i kundkorgen.
— Hittills har köttet, som är en av de produkter man märker störst skillnad på i kronor räknat, varit lite trögare. Men jag tror att det är på väg att ändras, och det snabbt. Fortsätter det i denna riktning vet man inte var det kan sluta i marknadsandel för Krav-kyckling.
Hur märker du av efterfrågan?
—Framför allt centralt från butiker. Alla mer eller mindre skriker efter svensk ekokyckling.
När kycklingen väl finns i butik blir informationskampanjer nästa steg för Sebastian Holm och Reko. Konsumentutbildning, skulle man kunna säga. Bortsett från att en helt ny hemsida kommer vara på plats i samband med lanseringen blir information i butikerna och sociala medier viktiga kanaler för att få ut budskapet. Dessutom kan Reko, likt många andra, räkna med draghjälp från andra företag som sysslar med Krav-märkta produkter.
—Många konsumenter säger att de vill köpa ekologiskt och Krav-certifierat men som sedan väljer ett billigare alternativ de väl handlar. Därför blir information avgörande, och jag är glad över att vi har en så bra kontakt med butikskedjorna.