LRF om mjölkmanifestationen
LRF hade 167 000 konsumenter och ett tusental bönder i ryggen i en stor protest för svensk mjölk. Men vad blev resultatet?
Bönderna, och en hel del icke-lantbrukande sympatisörer, stannade kvar för att sätta en mjölkprägel på rapporteringen kring finansministerns traditionsenliga promenad med höstbudgeten.
Allt var orkestrerat av Lantbrukarnas Riksförbund, LRF, vars digra lunta med papper var betydligt tyngre än den som bars av finansminister Magdalena Andersson (S). Det var nämligen 167 000 namnunderskrifter, vilka överlämnades till landsbygdsminister Sven-Erik Bucht (S), en insamling för svensk mjölk som påbörjades 19 augusti.
Anna Blomberg, mediestrateg på LRF Mjölk, tycker att uppslutningen var "fantastisk".
— Vi är väldigt nöjda med manifestationen. Vi hade mjölkbönder med från hela landet, vissa som hade åkt traktor hela vägen till Stockholm och kocken Paul Svensson talade sig varm för svensk mjölk som en makalös ingrediens i sin matlagning. Tyvärr duckade landsbygdsminister Sven-Erik Bucht återigen sitt politiska ansvar och kom inte med några nya skarpa förslag. Vi vill ha svensk mjölk och ett svenskt lantbruk även framåt. Men då krävs politiska kort- och långsiktiga åtgärder för rättvisa villkor nu, säger hon till Food Supply.
Inga löften alls?
— Nej, vi fick inga löften.
Vilka åtgärder står högst på dagordningen ur LRF:s perspektiv?
— Att genomföra, som många länder inom EU, akuta likviditetsåtgärder för att säkra mjölkproduktionen på kort sikt, som företagsstöd. Om och de utlovade statliga lånegarantierna inte blir verklighet är detta ännu mer angeläget.
LRF Mjölk vill också se att bönderna ersätts för de strängare miljö- och djurskyddsregler som visserligen gör svenska livsmedel säkrare, men också dyrare att producera.
— Vi vill också att återbetalningen av dieselskatten till lantbruksföretag höjs till 3 kronor per liter, så att den närmar sig nivån för övriga EU. Och vi vill ha en garanti för att EU:s ersättningar och stöd betalas ut i tid.
Efter manifestationen på Mynttorget. Vad är nästa steg?
— Än är inte budgeten antagen, så vi kommer att med konsumenter och handel i ryggen fortsätta vårt arbete för att få politikerna att ta ansvar för den svenska mjölkproduktionen. Nio av tio konsumenter tycker att det är viktigt att mjölken är svensk.