23948sdkhjf

Loka och Arla slåss om prestigepris

Loka Crush och Arla Drickkvarg står mot varandra när Årets dagligvara ska utses.
Drickkvargen och det smaksatta mineralvattnet från Spendrups är två av tre nominerade till Årets dagligvara.

Priset tilldelas en produkt som haft en "särskilt framgångsrik lansering" under föregående åt och delas ut av branschorganisationerna Dagligvaruleverantörernas Förbund och Svensk Dagligvaruhandel, i samarbete med marknadsanalysföretaget Nielsen.

Men livsmedelsbranschen kan också komma att snuvas på priset då en fotfil från Scholl finns bland de tre nominerade produkterna.

Priset delas i under Dagligvarubranschens höstmöte i oktober.

Juryns motivering — Arla Drickkvarg


"Arla Drickkvarg har i en växande kategori med en hel rad nylanserade produkter lyckats fånga konsumenternas intresse. Den är ny, den är innovativ och fyller dessutom ett behov som knappt konsumenten själv visste fanns. Konsumenterna har verkligen tagit denna nya on-the-go produkt till sig, vilket har fått hela kategorin att växa.”

Arla Drickkvargs försäljning värderas till 37 miljoner kronor och marknadsandelen i kategorin cottage cheese & kvarg ligger på 4 procent. Produktens påverkan på hela kategorins tillväxt ligger på 13 procent, enligt organisationerna bakom Årets dagligvara.

Juryns motivering — Arla Drickkvarg


"Loka Crush har ritat om dryckeskartan och har verkligen hittat konsumenter som söker efter en naturlig törstsläckare. Sällan har en lansering nått så hög marknadsandel och försäljning på så kort tid. Dessutom i en kategori med hård konkurrens. Imponerande!"

Försäljningsvärdet beräknas till 150 miljoner kronor och marknadsandelen i kategorin läsk ligger på 3,6 procent. Enligt prisutdelarna är produktens påverkan på hela kategorins tillväxt 67 procent.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063