Skånebryggeri tiodubblar kapaciteten
Klackabacken byter skånelängan mot toppmodern anläggning.
— Vi skalar upp bryggverk, tapputrustning och bygger upp ett automatiserat system. Vi expanderar utan att tumma på råvaror och med ett system som verkligen är gjort för att brygga öl. Produkten kommer att bli tio gånger bättre, och då gör vi redan bra öl, säger Olof Olsson.
Därmed flyttar Klackabacken sin bryggeriverksamhet från den gamla skånelängan som varit basen för operationen sedan starten 2012.
—Det var inte världens enklaste sak att starta ett småskaligt bryggeri. Bara processen att hitta en bra lokal var en utmaning, för att inte tala om alla tillstånd som krävs för att producera öl. Men till slut bestämde vi oss för en gammal skånelänga som vi såg enorm potential i, en bondgård från 1800-talet vars ägare flyttade ut på sin 100-årsdag. Det tog en hel sommar att skyffla ut gammal hö som legat kvar sedan 1960-talet, hacka upp djurspiltor och bygga om mjölkutrustning.
Efter den triumfatoriska känslan av att ha byggt om en klassisk skånelänga till ett fullt fungerande mikrobryggeri, inklusive allt pappersarbete till myndigheter som krävs, uppstod ett annat problem. Passionen för öl var ingen bristvara men killarna bakom Klackabacken skulle ju sälja ölet också.
— Från början hade vi ingen aning om hur man säljer till krogar eller Systembolaget. Men efter att vår första öl kom ut i april 2013 har efterfrågan ökat i en strid ström och vi har kört på maxkapacitet redan från början.
Restaurangverksamheten, bryggpuben i Kristianstad, kommer att finnas kvar. Och vad i första hand startade som ett sätt att kunna erbjuda ölservering på plats har blivit en viktig del av verksamheten och det är hit som en stor del av vinsten hittills har återinvesterats.
— Restaurangen kommer att fortsätta bära varumärket Klackabacken. Och faktum är att den går riktigt bra. Trots att restaurangen ligger lite ute i ingenstans är det fullsatt varje gång. Det är häftigt att se att så mycket folk kommer hit för att prova vår öl.
För Olof Olsson betyder flytten en frälsning för en överansträngd högerhand. Processen, som tidigare innebar tappning, kapsylering, etikettering och datumstämpling för hand, blir nu automatiserad.
— Eftersom allt görs för hand ligger maxkapaciteten på 50 000 liter om året. Mer än så blir ohållbart och det är därför vi nu flyttar.
Bortsett från en kapacitetsökning till 500 000 liter om året kommer hållbarheten på ölet förlängas samtidigt som Klackabacken kan erbjuda andra, mindre bryggerier, att brygga hos dem. Den nya anläggningen kommer igång på allvar antingen i november eller i mars, beroende på när det nya bryggverket kommit på plats.
Då kommer även antalet ölsorter kommer bli fler och möjligheten att ta ut svängarna större. Just nu experimenterar bryggeriet med oväntade smaker, som Skåneklenoden spättekaka. Men Klackabackens kännetecken, de humoristiskt utformade etiketterna med djur, överges inte.
Mikrobryggerier poppar upp överallt. Vad är er strategi för att sticka ut?
— Att det blir fler ser vi inte som ett problem. Bra bryggerier överlever alltid. Sen står ale och andra hantverksöl för ungefär 3 procent av Systembolagets försäljning och sett i det ljuset finns det väldigt stora marknadsandelar kvar att ta för alla nya bryggerier. Det är snarare så att samarbetsvilligheten mellan mindre bryggerier är väldigt stark. Vi hjälps åt.
Kapitalet som gått in i Klackabacken kommer från de tre initiativtagarna. Bryggeriet består i nuläget av fyra halvtidstjänster. Förra året omsatte bryggeriet nästan 2 miljoner kronor.
— Det hela är ett lustfyllt projekt. Första gången jag kom in på en restaurang som serverade vår öl var magisk med tanke på all kärlek och allt hårt arbete som ligger bakom produkten. Det är den stora payoffen för mig.
Kan det bli aktuellt med export även för Klackabacken?
— Export kommer vi definitivt jobba med, just nu för vi diskussioner med distributörer i Danmark men vi kommer även jobba aktivt för att få ut ölen även i Norge och Finland där vi vet att det finns stor efterfrågan på svensk mikrobryggd öl.