Massiv Fairtrade-kampanj i rullning
Organisationen vill se Fairtrade-varor i varje kundkorg.
— Målsättningen är att öka försäljningen av Fairtrade-märkta produkter för att fler odlare och anställda ska få förbättrade arbets- och levnadsvillkor, säger Johannes Hartvigson, pressansvarig på Fairtrade Sverige, till Food Supply.
Är det realistiskt att tro på Fairtrade i varje kundkorg?
— Vi hoppas få se Fairtrade i varje kundkorg under kampanjen, sen når vi kanske inte ända dit. Vi vill att Fairtrade ska bli ett naturligt val för fler, att det ska vara självklart för konsumenter att välja produkter som producerats med hänsyn till både människa och miljö.
Hur gör ni för att nå ut med kampanjen?
— Vårt budskap kommer synas på utomhustavlor runt om i landet och vi också jobbar mycket på att nå ut genom sociala medier. Sen så kommer väldigt många butiker, företag och organisationer under de här två veckorna själva lyfta fram Fairtrade i sina egna kanaler.
Fairtrade Sverige gör så kallad Fairtrade Fokus-kampanj varje höst, men enligt Johannes Hartvigson är årets den mest omfattande hittills.
— Vi ser ett ännu större engagemang från dagligvaruhandeln, företag och organisationer i att lyfta fram Fairtrade och den skillnad som det gör.
Är ni nöjda med uppslutningen från svenska livsmedelsföretag?
— Vi ser ett allt större engagemang från svenska företag, och 2014 ökade försäljningen av Fairtrade-märkt med 37 procent. Men det finns fortfarande mer att göra för att Fairtrade ska bli ett självklart val för fler konsumenter.
Allt kulminerar den 15 oktober, då Fairtrade Challenge går av stapeln. Det är en fikadag i Fairtrades tecken där privatpersoner, företag, kommuner och andra organisationer uppmuntras bjuda in till fika med Fairtrade-märkta varor.
Förra året Fairtrade-fikade 650 000 personer. Vad är årets mål?
Årets mål är att minst lika många ska delta och fika Fairtrade-märkt den 15 oktober. Men framförallt handlar det om att fler människor ska få upp ögonen för Fairtrade och den skillnad det gör för de människor som odlar och producerar våra varor, säger Johannes Hartvigson.