Livsmedelsverket: Vi är inte köpta av Coca-Cola
Slår ifrån sig anklagelser kring nya kostråden.
Enligt artikeln sitter flera personer i Livsmedelsverkets expertgrupp för kostråd på dubbla stolar, då de också har arbetat på uppdrag av livsmedelsbranschens intresseorganisation Swedish Nutrition Foundation, SNF.
"Det är självklart helt fel", svarar Livsmedelsverkets i en debattartikel signerad generaldirektör Stig Orustfjord.
Han skriver vidare:
"Vi vet inte vad Coca Cola med flera tycker om våra råd, men sannolikt är de inte helt nöjda med vårt budskap om mer grönt, mindre kött, mindre socker och salt".
Stig Orustfjord kallar artikeln "tendentiös" förklarar att de industrifinansierade forskningsprojekten är nödvändiga då det statliga stödet är lågt.
"För att ingen enskild expert ska kunna påverkas i smyg finns också systemet med jävsdeklarationer. För att bli godkänd som expert i grupper som tar fram vetenskapliga underlag måste man öppet deklarera eventuella bindningar till industri och andra intressen. Tanken är att allt ska vara öppet – och kunna värderas utifrån det", skriver Stig Orustfjord.