Deppigt för NSP
KFC och TGI Fridays dyrare än förväntat för restaurangföretaget Nordic Service Partners.
Nu sänker sänker NSP Holding prognosen för 2015. Orsaken är att etablerings- och uppstartskostnaderna för NSP:s nya varumärken KFC och TGI Fridays har blivit större än förväntat. Årets resultat före skatt förväntas bli negativt, och landa på mellan -5 och -10 miljoner kronor i stället för den tidigare prognosen på mellan 0 och 2 miljoner kronor. Det framgår av NSP:s rapport för tredje kvartalet.
Mellan juli och september omsatte SNP 241,5 miljoner kronor, vilket kan jämföras med 2015 under kvartal 2014. Rörelseresultatet uppgick till 8,6, vilket är oförändrat mot samma period i fjol. Resultat efter skatt ökade från 0,3 tredje kvartalet 2014 till 3,7 miljoner kronor juli-september i år.
Hittills i år uppgår omsättningen till 663,6 miljoner kronor, mot 604,3 miljoner kronor under motsvarande period. Rörelseresultatet ökade samtidigt med 300 000 kronor till 1,1 miljoner kronor.
Burger King, som utgör i princip hela NSP:s omsättning, är dock även fortsättningsvis en kassako för NSP. Försäljningen för jämförbara enheter ökade med 6,3 procent under tredje kvartalet. Rörelseresultatet uppgick till +44 procent jämfört med 2014.
"Det starka kassaflödet i Burger King verksamheten utgör en solid bas för kommande expansion och vi ser med tillförsikt på framtiden", skriver vd Morgan Jallinder i en rapportkommentar.