23948sdkhjf

Janssons i fara

Tillverkare varnar för ansjovisbrist under julen. Orkla ersätter med sillfilé.
Varje år säljs 750 ton ansjovis i Sverige. Ungefär hälften att försäljningen sker vid jul, då många använder den silverfärgade ansjovisen till julbordsklassikern Janssons frestelse.

Nu varnar dock Orkla, som äger varumärket Grebbestads, för att hårt väder har gjort att tillgången på råvaran, skarpsill, har varit sämre än normalt. Skarpsillen har dessutom varit av mindre storlek, vilket gör att den inte duger till ansjovis.

— Vi förstod att det kunde bli svårt att få tillräckligt med skarpsill till årets ansjovis. Det riskerade att uppstå en brist just när trycket är som högst – inför jul, säger Cecilia Sajland, marknadschef på Orkla Foods Sverige, i ett pressmeddelande.

Orkla har dock kommit fram till en nödlösning och marknadsför nu ansjoviskryddade sillfiléer som ett alternativ. Orkla har till och med döpt produkten till "Grebbestads Sillfiléer till Jansson".

Ansjovisbristen beräknas vara avvärjd i februari-mars.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079