Arseniklarmet bromsar rekordstarkt Midsona
Förvärvet av Urtekram ger försäljningsutvecklingen en skjuts.
I kvartalsrapporten lyfter Midsona positiva effekter av förvärvet av det ekologiska varumärket Urtekram, som samtidigt gav koncernen en plattform på den danska marknaden.
Det ska ha hjälpt till att boosta försäljningen, som ökat med 61 procent under kvartalet. Synergieffekterna rörande uppköpet revideras upp från 15 miljoner kronor till 20 miljoner kronor per år.
"Det underliggande operativa resultatet, mätt som EBITDA före engångsposter, är det bästa i Midsonas historia trots att vi än så länge inte realiserat några kostnadssynergier från förvärvet. Vi räknar med att få viss synergieffekt i fjärde kvartalet 2015 och i stort sett full effekt under första kvartalet 2016 och ligger därmed före vår tidplan, skriver Midsonas vd och koncernchef Peter Åsberg, i en rapportkommentar.
I slutet av september kom Livsmedelsverket med nya rekommendationer kring ris, efter att ha testat en stor mängd olika produkter. Barn under sex år bör inte äta riskakor, lyder de nya direktiven. Detta påverkade försäljningen för Midsona-varumärket Friggs, som säljer riskakor.
Läs också: Midsona om arsenikavslöjandet
"På grund av publiciteten kring Livsmedelsverkets rapport har försäljningen av Midsonas riskakor påverkats negativt. Vi vidtar nu ett flertal åtgärder för att motverka ett förväntat försäljningstapp. Bland annat lanserar Friggs i oktober ett antal nya majsbaserade produkter", skriver Peter Åsberg.
Läs också: Efter arsenikkrisen — Friggs lanserar majskakor