Klädesholmen i ansjoviskontring mot Orkla
När julbordet står på spel vill alla vara Janssons frestelse-frälsare.
Läs också: Janssons i fara
Det har fått Klädesholmen att agera. Under fredagen skickar sill- och ansjoviskonkurrenten ut ett pressmeddelande som bekräftar att "ryktena i fiskeribranschen" stämmer, att det råder brist på skarpsill, men att Klädesholmen var först med den julbordsräddande lösningen att smaksätta sill på samma sätt som traditionell ansjovis.
Klädesholmen, vars splitternya fabrik stod klar i september, påminner om att de lanserade ett ansjovisalternativ redan för ett par år sedan, under varumärket Alax.
"Denna sill som kryddas med samma recept som den traditionella ansjovisen, har länge använts på många håll i restaurangbranschen. I år när det har varit svårt att fiska skarpsill som man tillverkar ansjovisen av, har även andra aktörer i fiskkonserv-branschen börjat tillverka ett alternativ gjort på 'vanlig' sill", skriver Klädesholmen och skickar med en förhoppning om att julshopparna ska upptäcka produkten.
"Förhoppningen är att fler ska få upp ögonen för produkten som både sparar på miljön samt pengar till julklappar för konsumenten".