23948sdkhjf

Alkoglass säljs i matkassen

Den digitala matbutiken Mathem levererar Sias alkoholhaltiga isglass.
N'ice Cocktail. Så heter den alkoholhaltiga isglass som tillverkas av Sia Glass, och som marknadsförs med de svenska DJ-stjärnorna Sebastian Ingrosso och Axwell.

Glassen, med en alkoholhalt på 5 procent, har lanserats under relativ tystnad under våren och sommaren och finns i klassiska drinksmaker som Piña Colada och Mojito, skriver Göteborgs-Posten.

Nu har företaget bakom produkten, N1ce Company, skrivit avtal med matkassejätten Mathem, varför alla nu kan få den hemkörd till sin dörr. Det enda kravet är att någon över 18 år tar emot leveransen. Enligt företagets egen Facebook-sida sålde varan som akoholglass i solsken och tog slut på bara två dagar.

Då glass inte är dryck omfattas N'ce Cocktail inte heller av lagstiftningen för alkoholhaltiga drycker.

— Alkohol har inte sålts i den här formen i Sverige tidigare. Det medför att alkohollagen inte riktigt omfattar det här, den är inte anpassad och reglerad efter produktens egenskaper, säger Josefin Jonsson, chef för enheten för alkohol- och tobaktillsyn på Folkhälsomyndigheten, till Göteborgs-Posten.

Däremot betraktas glassen som ett "alkoholhaltigt preparat", ungefär som punschpraliner eller matlagningen, och för inte säljas om det finns anledning att tro att produkten kommer att förtäras i berusningssyfte.

— Det är ett tilltugg, ingen drink. Det är ingenting som man berusar sig på, äter du en av våra glassar får du i dig lika mycket alkohol som av en tredjedels starköl. Vi har alkohol i för smakens skull, för att det ska kunna smaka som drinkar som Mojito, säger Mikael Drené, medgrundare av N1ce Company, till tidningen.

Han rekommenderar dock återförsäljare som Mathem att sätta en åldergräns på 18 år, även om det inte finns något särskilt lagligt hinder att sälja till vem som helst.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.08