Arla säljer Rynkeby
Mejerijätten har bestämt sig — juiceföretaget ska säljas.
Det efter att flera månader av strategisk analys har övertygat ledningen om att en full försäljning av Rynkeby är det bästa alternativet, uppger Arla i ett pressmeddelande.
Nu inleds jakten på "rätt köpare", en process som ska vara klar i slutet av det andra kvartalet 2016.
Rynkeby Foods, som Arla köpte upp 1998, är Nordens största juicetillverkare och producerar mer än 150 miljoner liter per år, produkter som i första hand når konsumenter i Danmark och Sverige.
— De senaste två årtiondena har Arla, för att kunna fokusera på kärnverksamheten, sålt av dotterbolag som inte är direkt kopplade till mejeriproduktion. Rynkeby är det sista kvarvarande dotterbolaget i Arla-gruppen som inte är kopplat till mjölk, och vår bedömning är att Rynkeby kommer att gynnas av att byta ägare, säger Arla Foods vice vd Povl Krogsgaard, i ett pressmeddelande.
Arla kommer börja uppvakta potentiella köpare redan denna veckan. Huruvida Coca-Cola är en av dem framgår i dagsläget inte. Arla har tidigare dementerat att det förekommit Rynkeby-diskussioner med läskjätten, då analysen som nu ger grönt ljus till försäljning inte var klar.
Läs också: Arla avvisar miljardaffär
Rynkeby, som har sitt huvudkontor i danska Ringe, omsatte 1,1 miljard danska kroner 2014.