23948sdkhjf

Orklas presschef går till Santa Maria

Lämnar storkoncernen för att bli kommunikationschef på kryddföretaget Santa Maria.
Eva Berglie kom till dåvarande Abba Seafood 2008. Då som produktchef för export. Ett par år senare utsågs hon till kommunikationschef och när Abba, Procordia och Frödinge gick samman och blev Orkla Foods Sverige hamnade hon på den posten som presschef, en roll som kräver en vindtålig person, då det kan blåsa rejält i livsmedelsbranschen.

Liksom vd:n Patrik Andersson är hon nu på väg bort från Orkla. Vid årsskiftet blir hon kommunikationschef på kryddföretaget Santa Maria.

— Santa Maria ett självklart val. Företaget har en stark värdegrund, stolta medarbetare och ett stort engagemang, både i sin kärnverksamhet och i att ta samhällsansvar och göra gott. Jag blev förälskad, helt enkelt, säger Eva Berglie, till Food Supply.

I dag är valet av arbetsplats lite som att välja en livskamrat, anser hon.

— Det räcker inte med yta – fantastiska produkter, starka varumärken, en bra lön eller goda förmåner, för mig handlar det lika mycket om företagets värderingar, kultur och människosyn. Dessutom vill jag att företaget gör gott i samhället, utöver det som krävs. Min roll är ju väldigt starkt förknippad med mig som person. Som kommunikationschef är du ofta ansiktet utåt och du blir också talesperson eller budbärare internt, och då krävs att jag kan stå upp för det företag som jag representerar. Jag skulle aldrig ta jobbet annars.

Vad är ditt bästa minne från tiden på Orkla?

— Oj, vad svårt. Dels är det så många fantastiska minnen att välja bland, dels är det svårt att inte bli tårögd när jag tänker på det. Men jag ska försöka. Många av mina allra bästa minnen kommer min tid på Abba Seafood, framför allt från att jobba med människorna i produktionen i Kungshamn. Om jag ska generalisera lite, så är de min hittills tuffaste ”publik”. De är inte lätta att charma. Speciellt inte om man kommer från stan och huvudkontoret kanske.

— Men jag älskar utmaningar och när de väl släppte in mig i sina hjärtan så har de aldrig släppt mig, och det betyder mer än alla pressklipp i världen. De har lärt mig så mycket och de representerar det som jag vill stå för i min profession: rak, ärlig och modig kommunikation och en stor respekt för människan. Så om Santa Maria är livskamraten, så är Abba Seafood min första stora kärlek, den där som man aldrig riktigt glömmer.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063