Oatly förlorade mot Svensk Mjölk
Oatlys hårda marknadsföringsretorik mot mjölkprodukter är misskrediterande, slår Marknadsdomstolen fast.
Läs också: Slutstrid mellan Oatly och Svensk Mjölk
Marknadsdomstolen går på LRF Mjölks linje, som går ut på att havredrycksföretaget misskrediterat mjölk och mjölkprodukter, då de i sin marknadsföring hävdat att komjölk inte är till för människor.
Därmed förbjuds Oatly från att använda formuleringar som "No milk. No soy. No badness”, ”No milk, no soy, no nonsense”, och ”No milk, no soy, no craziness”. Vite fastställs till 2 miljoner kronor.
Det finns ingen möjlighet för Oatly att överklaga domen då Marknadsdomstolen är högsta instans.
Läs också: Oatly stäms för reklam
Läs också: Oatly svarar på Svensk Mjölks stämning
Läs också: Oatly i reklamoffensiv mot Svensk Mjölk