23948sdkhjf

Importörerna om kycklingavslöjandet

Svenska kycklingimportörer hamnar i skottgluggen när Swedwatch slår larm om hemska arbetsförhållanden hos thailändska underleverantörer.
I dag presenterade organisationen Swedwatch en rapport som beskriver hur arbetskraft utnyttjas svårt inom den växande thailändska kycklingindustrin. Det gäller även underleverantörerna som producerar kycklingprodukter som till slut hamnar på svenska matbord och inom den offentliga sektorn.

Läs också: Slår larm om thailändsk kycklingindustri

Importörerna Axfood och Findus, liksom grossisten Martin & Servera, är några av företagen som förekommer i Swedwatchs rapport om missförhållanden inom den thailändska kycklingindustrin. Och reaktionen är samstämmig — granskningen välkomnas.

"Swedwatch gör ett viktigt arbete och vi på Findus välkomnar den undersökning som nu genomförts. Rapporten tar upp frågor som vi på Findus tar på mycket stort allvar och som är centrala för hur vi vill arbeta med våra leverantörer", skriver Findus i en kommentar.

Findus säger att man som importör ställer krav på att samtliga thailändska leverantörer uppfyller krav som fastställts i företagets uppförandekod som bygger på Internationella arbetarorganisationens (ILO) standard och Ethical Tradig Initiative, vilket innefattar områden som arbetsmiljö, barnarbete, arbetstid och diskriminering.

Enligt Findus sker även kontroller på producenternas fabriker en eller två gånger per år, för att kontrollera huruvida uppförandekoden efterföljs.

Findus bryter inga samarbeten

Findus kommer dock inte säga upp några underleverantörsavtal.

"Vi kommer att fortsätta arbeta med våra kycklingleverantörer och fortsätta att löpande kontrollera och vid behov agera för att förbättra villkoren på plats. I de fall då vi mot förmodan inte ser att dessa förbättringar genomförs kommer vi, liksom vi gjort tidigare, att aktivt välja bort denna leverantör och köpa kyckling från de som uppfyller våra krav. På så sätt tror vi att vi bäst bidrar till att successivt förbättra arbetsförhållandena i Thailand, vilket på sikt även kan förbättra andra levnadsvillkor",skriver Findus.

Martin & Servera inleder dialog med leverantörer

En av grossisterna som köper in kycklingprodukter från Findus är Martin & Servera, som uppger att närmare 12 procent av deras kycklingförsäljning i Sverige har producerats i Thailand.

"Swedwatch har gjort ett viktigt jobb. För oss förstärker rapporten insikten om att vi måste förbättra vårt kontrollsystem när det gäller underleverantörer. Det är inte acceptabelt att restauranger, skolor och äldreboenden serverar kycklingprodukter som har producerats under de förhållanden som beskrivs i Swedwatchs rapport. Vi har nu inlett en dialog med våra underleverantörer, och vi kommer också att förbereda egna kontroller på plats i Thailand", uppger Martin & Servera.

Swedwatchrapporten poängterar att grossisten inte har implementerat FN:s vägledande principer om företagande och mänskliga rättigheter, UNGP, i hållbarhetsrapporten för 2014.

"Den processen sattes igång nu under hösten och, tack vare Swedwatchrapporten, kommer vi arbetet med att införa UNGP att påskyndas", skriver Martin & Servera.

Axfood kände till missförhållanden 2013

Axfood, som också tackar för rapporten, anser att "situationen är stora delar oacceptabel", och att företaget som köpare av kycklingprodukter till Axfood Närlivs och Snabbgross, vet att den thailändska branschorganisationen för kycklingproducenter tar detta på största allvar.

— Det är viktigt att påpeka att vi som köpare knappast löser denna fråga enskilt, däremot kan vi vara viktiga pådrivare för en förbättrad situation, säger Kristina Areskog Bjurling, hållbarhetsansvarig för varor på Axfood, i en kommentar till rapporten.

Kristina Areskog Bjurling säger vidare:

— Axfoods ställningstagande är att om vi ska handla från en militärdiktatur med kända kränkningar mot mänskliga rättigheter som Thailand så är vi skyldiga att arbeta aktivt med uppföljning av våra etiska krav. Vi genomför redan sedan tidigare majoriteten av Swedwatchs rekommendationer och kommer framöver följa samtliga av dessa.

Axfood identifierade riskerna för kräkningar mot mänskliga rättigheter inom den thailändska livsmedelsindustrin och de egna leverantörkedjorna redan 2013, i synnerhet i fråga om migrantarbetare.

Sedan dess har Axfood bland annat besökt sina thailändska leverantörer för att diskutera förbättringar i migrantarbetarfrågan, besökt den thailändska livsmedelsindustriföreningen, ILO:s expert på migrantarbetarnas situation samt arrangerade rundabordssamtal hos en av leverantörerna med samma organisation som Swedwatch arbetade med, Migrant Workers Rights Network (MWRN) samt en facklig organisation, uppger hon.

— I arbetet med våra leverantörer fokuserar vi starkt på att migrantarbetarna ska anställas direkt, vilket ger mycket större kontroll och förutsättningar för att migrantarbetarna ska behandlas riktigt. Gällande kyckling från Thailand så genomförde Axfood en resa för att besöka flera kycklingproducenter 2012 med fokus på djuromsorg, antibiotikaanvändning samt livsmedelssäkerhet.

Axfood har nu inlett samtal med en sin viktigaste kycklingleverantör i Thailand, CP Foods, för att reda ut de avvikelser som Swedwatch funnit.

—Vi kommer tillse att nödvändiga förbättringar sker. Axfood välkomnar CP Foods beslut att sedan april 2015 endast direktanställa sina migrantarbetare. Det är ovanligt, men absolut rätt väg att gå på en marknad där bemanningsföretagen är svårt korrumperade och svårkontrollerade. Vi vill också fortsätta dialogen med Swedwatch om dessa viktiga frågor, säger Kristina Areskog Bjurling.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079