23948sdkhjf

Fullt ös när KFC gjorde Sverigepremiär

Köerna ringlade långa när KFC debuterade på svensk mark i skånska Lockarp. Men något kaos blev det inte.
Att den amerikanska restaurangkedjan Kentucky Fried Chicken, KCF, öppnar i Sverige har varit svårt att missa. Etableringen har fått skjutas upp ett par gånger men i fredags var det alltså dags för Sverigepremiär i Skånska Lockarp, i närheten av Öresundsbron.

Klockan 11.00 slog dörrarna upp för första gången. Ett par timmar senare pratade Food Supply med Martin Jallinder som basar över etableringen i Lockarp.

Hur är stämningen i Lockarp?

— Det är fullt ös i restaurangen, och det har det varit sedan vi öppnade, säger Martin Jallinder, etableringschef på Nordic Service Partner, NSP, som också driver Burger King i Sverige.

Sammanlagt köade runt 150 personer utanför. En kö på 100 bilar väntade för att beställa via drive-thru.

— Det var väl lite trafikkaos i början men vi löste det på ett bra sätt. Allt har gått förvånansvärt smidigt och kunderna har varit jättenöjda. Våra medarbetare har varit fantastiskt proffsiga.

Martin Jallinder berättar att det inte tog många timmar förrän restaurangen i Lockarp slog NSP:s rekord för försäljning via drive-thru. Och för att vara på den säkra sidan och säkerställa att så skulle ske valde NSP att bjuda de första 100 restauranggästerna och de 100 första drive thru-gästerna på gratis mat. Under hela 2016 får de, en gång i veckan, komma till restaurangen i Lockarp och beställa vad de vill.

Behövdes det för att locka dit gäster?

— Inte egentligen, men att delandet är en aspekt som är stark hos oss. Ta bara vår ikonprodukt, bucketen, som ju är till för att delas.

Och även om kampanjens värde överstiger 1 miljoner kronor blir den reella kostnaden för NSP betydligt lägre sett till inköpspris.

— Det ger ett bra kundvärde och många av de som nu får hämta gratis mat kommer ta med sig familj och vänner.

En prisvärd marknadsföring, tycker Martin Jallinder, som dock påpekar att det inte är något som kommer att gälla för alla kommande KFC-etableringar framöver.

— Med restaurangen vill vi verkligen göra en storstilad entré på den svenska marknaden.

Faktum är att KFC gjorde ett försök att kliva in på den svenska fastfood-marknaden redan 1981, men restaurangen i centrala Stockholm bar sig inte och den röd-vita skylten med tre bokstäver och grundaren colonel Sanders ansikte plockades ned kort därefter.

34 år senare verkar intresset för amerikansk friterad kyckling vara betydligt större. Enligt en marknadsundersökning som NSP låtit göra är kännedomen bland unga närmare 100 procent.

Varför tror du att KFC får så stort gensvar i Sverige ?

— KFC är något som folk har sett när de varit ute och rest eller sett i tv-serier och filmer. Detta är uppenbarligen något som svenskarna har längtat efter. Det är samtidigt ett bra komplement till det befintliga utbudet som är väldigt fokuserat på hamburgare, särskilt när man är ute och kör bil. Därför blir det väldigt välkommet med ett alternativ.

För Martin Jallinder markerade fredagens premiär kulmen på flera års förberedande arbete. NSP fick rättigheterna till KFC i februari 2014 efter ett års förhandlingar.

— Så det är fantastiskt kul att vi nu har vår fina restaurang att visa upp. Nu hoppas vi att vi kan växa med 4-6 restauranger per år i Sverige.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062