23948sdkhjf

Köttcentralen är återuppstånden

Med nya ägare ska det nygamla charkföretaget från Helsingborg bli modernare och mer kundinriktat.
Köttcentralen hade över 20 år på nacken när det försattes i konkurs förra hösten. Nu har Helsingsborgsföretaget fått nytt liv. Och det i helt ny regi.

Läs också: Konkurs för Köttcentralen

När verksamheten bjöds ut till försäljning beslöt sig Pekka Påhlman, Jan Malmqvist och Roger Hermansson för att slå till.

– Vi tyckte att det lät som en väldigt intressant utmaning för oss, säger Pekka Påhlman, som är vd för Köttcentralen, till Food Supply.

Själv kommer han från miljö och återvinningsbranschen men både Roger Hermansson och Jan Malmqvist är gamla i charkuterigamet och har många års erfarenhet inom livsmedelsindustrin. Båda två har dessutom ett förflutet på Köttcentralen, även om det var något decennium sedan.

När trion formellt köpt verksamheten var det dags att skaffa alla nödvändiga tillstånd, vilket präglade våren och försommaren. De nya ägarna har till exempel sett till att verksamheten blivit certifierande med köttsäkerhetscerfikatet FSSC 22000 och sigillet Svenskt Kött.

– Nu efter sommaren har vi haft fullt fokus på att öka volymerna och att ta tillbaka de marknadsandelar som den gamla Köttcentralen hade.

– Fläsk är en utmärkt produkt med mycket smak, men också tacksam att smaksätta vilket gör att det finns oändligt många varianter på tillagning med fläsk som bas.

Och hur har det gått hittills?

– Det gått bättre och bättre. Nu i november gör vi en fin månad.

Köttcentralen är precis som tidigare inriktade på att förädla griskött. Men enligt Pekka Påhlman har den nya ledningen sett till att verksamheten blivit mycket modernare, och att Köttcentralen därför svarar bättre mot efterfrågan från dagens konsumenter. Bland annat vill Köttcentralen ge kassler en slags renässans.

– Vi försöker verkligen lyssna på vad kunderna vill ha. Om vi tar kassler som exempel har vi därför minskat storleken på förpackningarna, vilket efterfrågas, samtidigt som vi höjer kvaliteten på råvaran.

– Utöver bassortimentet har vi ett premiumsortiment, KC Premium, som verkligen är top of the line och består av svenskt kvalitetskött. Oavsett om det är rimmat sidfläsk eller varmrökt fläskytterfilé är putsningen av Japankvalitet, branschspråk för högsta standard. Det är de här värdena vi vill lyfta.

Med tydliga värderingar med omtanke om djurhållning, miljö och socialt ansvarstagande ska också prägla "den nya Köttcentralen". För att förstärka bilden av den personliga touchen, svensk kött och ett hantverksmässigt tillvägagångssätt har Köttcentralen valt att marknadsföra sina produkter med namn som Emmas, Karls, Fias och Eriks. Vi vill ge vårt kött en personlig twist och namn från nära och kära.

— Vi vill ge vårt kött en personlig twist och namn från nära och kära, säger Pekka Påhlman.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063