Coop minskar saltet med 15,7 ton
Sedan början av 2014 har butikskedjan sänkt salthalten i vardagsmat.
En aktör som tog uppmaningen på allvar är Coop, som i början av 2014 inledde en saltgranskning av 200 varor. Sedan dess har butikskedjan lyckats sänka salthalten med sammanlagt 15,7 ton i de egna varumärkena Coop, Änglamark och X-tra.
— Livsmedelsverkets beräkningar visar att vi i genomsnitt får i oss dubbelt så mycket salt som rekommenderas. Med Coops saltprojekt har vi gjort ett stort antal livsmedel lite hälsosammare, utan att behövt tumma vare sig på smaken är kvaliteten, säger Anneli Bylund, dietist och hållbarhetsstrateg på Coop, i ett pressmeddelande.
Fokus har varit på barnfamiljernas vardagsmat, vilket har lett till att det nu är mindre salt i köttbullar, korv, frukostflingor och ketchup. Sammanlagt har 5,8 ton salt försvunnit från just de varorna under året, baserat på en årsförbrukning.
Under 2015 har receptet ändrats i 27 produkter som i genomsnitt fått en sänkt salthalt på 27 procent. I Coops sötsura sås och tomatkechup har salthalten mer än halverats.
— För Coop är utvecklingen av våra egna varumärken ett sätt att driva på en positiv utveckling i dagligvarubranschen. Saltprojektet är ett bra exempel på hur vi använder vår kraft som en stor aktör för ta ansvar för hälsofrågan i praktiken, säger Jonatan Tullberg, chef för Coops egna varumärken.
Samtidigt har saltprojektet resulterat i att salthalten höjts i vissa charkprodukter, enligt Coop för att förbättra konsistensen och skivbarheten utan att behöva tillsätta exempelvis stabiliseringsmedel.