23948sdkhjf

Stormejeriernas reklam i blåsväder

Skånemejerier och Arla i skottgluggen när reklam om det naturliga i att dricka mjölk ifrågasätts.
Svensk Mjölk vann fjolårets uppmärksammade rättstvist mot havredrycksstillverkaren Oatly.

Läs också: Oatly förlorade mot Svensk Mjölk

Samtidigt fortsätter en strid om mejeriföretagens marknadsföring. Några dagar före jul fick Skånemejerier besked om att Reklamombudsmannens opinionsnämnd anser att mejeriets påstående om att "Du behöver en halv liter (mjölk, red. anm.) om dagen" är vilseledande, då det antyder att en människa måste dricka en halv liter mjölk om dagen för att få i sig tillräckligt med näringsämnen. Det efter att reklamen anmälts av sju personer.

Reklamombudsmannens opinionsnämnd fällde även Skånemejeriers påstående om att mjöl är "människans ursprungliga dryck!”.

"Opinionsnämnden finner att påståendet ”Människans ursprungliga dryck!” i sitt sammanhang uppfattas som ett påstående om att människans ursprungliga dryck är mjölk från kor. Vidare ger det intryck av att komjölk är den självklara drycken för människan även historiskt sett. Nämnden finner att annonsören inte har styrkt att så är fallet. Påståendet är därför vilseledande".

— Vi accepterar det beslutet och rättar oss efter det, så vi tar bort de påståendena, säger Skånemejeriers jurist Anna Jonsson, till Kvällsposten.

Även Arla anmäls

Även Arlas marknadsföring kritiseras av likartad anledning. Minst 26 personer har anmält mejerijätten till Konsumentverket för missvisande och vilseledande reklam. I Arlas fall gäller det reklam där mjölk beskrivs som "naturens sportdryck".

"Det är inget naturligt med att människan dricker av en annan arts di för att utöva sport", anser en anmälare, skriver Dagens Industri.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.097