Kafékedja blir Krav-märkt
Wayne’s Coffee blir första svenska kafékedja att bli Krav-certifierad.
— Vi är långt ifrån klara, men certifieringen är ett kvitto på arbetet vi lagt ned hittills och det känns väldigt bra att nu kunna erbjuda våra gäster ett så stort utbud av KRAV-märkta och ekologiska produkter, säger Anders Stål, vd på Wayne’s Coffee, i ett pressmeddelande.
Målsättningen att Krav-märkas aviserades redan våren 2015. Därefter har omställningen skett stegvis.
Läs också: Kedja Krav-märker alla kaféer
Den kanske viktigaste komponenten har varit kaffeutbudet. Enligt en presskontakt hos kedjan är nu hela sortimentet av mellan- och mörkrostat kaffe 100 procent ekologiskt och även certifierat med märkningen Rainforest Alliance. När det gäller espresso är allt ekologiskt, 90 procent Rainforest Alliance-märkt och 10 procent Fairtrade-certifierat. Till våren kommer allt kaffe vara Krav-märkt.
Att Wayne’s Coffee, som omsätter 550 miljoner kronor, siktar mot en större andel ekologiskt har fått ringar på vattnet då flera av kedjans leverantörer också blivit Krav-certifierade för att kunna motsvara Wayne’s Coffees behov.
— Wayne’s Coffees satsning är ett bra exempel på hur certifieringen påverkar inte bara kafégästen utan hela leverantörskedjan, och visar på ett stort engagemang för råvarornas ursprung och smak, säger Kravs vd Lars Nellmer, i en kommentar.