23948sdkhjf

Segt för Cloetta

Fjärde kvartalet sänkte konfektyrjättens rekordårshumör.
Under det fjärde kvartalet ökade omsättningen med 43 miljoner kronor till 1 622 miljoner kronor. Rörelseresultatet uppgick till 239 miljoner kronor, en minskning från 262 miljoner kronor under samma period 2014.

Den organiska försäljningen minskade med -2,3 procent, trots att utvecklingen var positivt på alla marknader utom i Italien, Danmark och Storbritannien.

Cloettas minskade organiska tillväxt under kvartalet beror till stor del på den italienska marknaden. Cloetta, till skillnad från konkurrenterna, valde att höja priset på de viktiga säsongsprodukterna med omkring 20 procent.

"Prishöjningarna har genomförts för att motverka en stor prisuppgång på hasselnötter och mandel, två viktiga ingredienser i de italienska säsongsprodukterna. Cloettas strategi är att alltid föra vidare förändringar i råvarupriser till kund och konsument även om det kortsiktigt kan påverka försäljning och lönsamhet", skriver David Nutiden, vd och koncernchef på Cloetta.

Under 2015 förvärvades konfektyrföretaget Lonka. Enligt Cloetta går arbetet med att integrera det holländska bolaget i Cloetta-sfären planenligt och en gemensam försäljnings- och marknadsorganisation har upprättats i Nederländerna.

I december 2015 togs beslut att stänga fabriken i Dieren, Nederländerna, i slutet av 2016 för att i stället produktionen till fabriken i slovakiska Levice.

2015 ett rekordår

2015 var ett rekordår för Cloetta. Totalt sett ökade försäljningen med 6,8 procent, varav 1,5 var organisk tillväxt. Rörelseresultatet för helåret var rekordhögt och uppgick till 671 miljoner kronor, vilket kan jämföras med 577 miljoner kronor 2014.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062