Surt för Candyking
Godistillverkaren tappar mark och ska dra i kostnadsbromsen under 2016.
Såväl Coop som Bergendahl har sedan årsskiftet bytt lösgodisleverantör till konkurrenten Cloetta.
Läs också: Nytt bakslag för Candyking
Rörelseresultatet uppgick till 18,8 miljoner kronor, vilket kan jämföras med 21,5 miljoner kronor under samma period 2014.
Den minskade försäljningen i Sverige kompenserades till viss del av fortsatt positiv volymutveckling i Norge och Danmark, uppger Candyking i bokslutet.
För helåret var volymminskningen 19 procent. Nettoomsättningen minskade med 13,7 procent till 1525,7 miljoner kronor. Det underliggande rörelseresultatet uppgick till 39,8 miljoner kronor.
— Till följd av den allt tuffare konkurrenssituationen kommer ytterligare anpassningar ske på kostnadssidan under inledningen av 2016, säger Fredrik von Oelreich, VD och koncernchef på Candyking, i en kommentar.