Atria köper Lagerbergs
Förvärvet av kycklingföretaget i Blekinge innebär att Atria Scandinavia går in på den svenska kycklingmarknaden.
Den 22 januari stod det dock klart att Konkurrensverket satte krokben för affären. Affären skulle göra Kronfågel till en alltför dominerande aktör på den svenska marknaden, ansåg myndigheten som lämnade in en stämningsansökan till Stockholms Tingsrätt.
Läs också : Storaffären stoppas
Nu är det dags för Atria Scandinavia att göra ett försök. Företaget, som är en del av den finska köttkoncernen Atria Group, och har kommit överens om att köpa verksamheten Lagerberg i Norjeby AB, som föder upp och slaktar kyckling på Listerlandet i Blekinge.
Lagerbergs har 120 anställda och är den tredje största leverantören av kyckling på den svenska marknaden.
— Vi sätter stort värde på Lagerbergs över 50-åriga erfarenhet, företagets lokala förankring samt konsumenternas förtroende för svensk fågel och varumärket Lagerbergs, säger Tomas Back, vd Atria Scandinavia.
Köpet, om det godkänns av Konkurrensverket, skulle innebära en omsättningsökning på 300 miljoner kronor, uppger Atria Scandinavia, som idag omsätter runt 3,1 miljarder kronor.
— Kyckling är ett modernt och omtyckt måltidsalternativ. I Sverige har efterfrågan ökat under senare år och 2015 hade kyckling en uppgång på 7 procent i dagligvaruhandeln, säger Tomas Back.
Bland Atria Scandinavias varumärken på den svenska marknaden återfinns bland annat Lithells, Sibylla, Pastejköket, Lönneberga och Ridderheims.