23948sdkhjf

Max prisas för vego-satsning

"Första veckorna fullständigt pulvriserade alla prognoser", säger Fredrika Fredmark, pr-ansvarig.
Sedan den 21 januari har Max femdubblat utbudet av vegetariskt på menyn, och även lanserat en helt vegansk burgare. ”Green-familjen” kallar hamburgerkedjan de nya rätterna på menyn. Max gick samtidigt ut med målsättningen att var femte såld rätt ska bestå av något annat än rött kött år 2020.

Läs också: Max goes vegan

Därefter har Max trissat upp ambitionsnivån ytterligare. Nu ska var tredje måltid bestå av "vitt eller grönt kött" år 2020.

Läs också: Ännu mindre rött kött på Max

— Max är ju ett familjeföretag med målet att finnas kvar i många generationer. Vi vill vara ett hållbart företag och ett föredöme i branschen. Kött är en stor klimatutmaning, därför är det viktigt att kunna erbjuda fler goda och klimatsmarta alternativ. Dessutom känns det självklart år 2016 med brett sortiment för alla gäster, oavsett om de är vegetarianer, flexitarianer eller gillar kött, säger Fredrika Fredmark, pr-ansvarig på Max, till Food Supply.

I årets upplaga av Skandinaviens största varumärkesundersökning, Sustainable Brand Index, där 10 000 konsumenter har bedömt hur Sveriges 265 största varumärken presterar inom miljöansvar och socialt ansvarstagande.

Förutom att bli rankad som det mest hållbara varumärket i restaurangbranschen för sjätte året i rad utsågs Max satsning på vegoburgare till ”Årets insats inom hållbart varumärkesbyggande" med motiveringen att restaurangkedjan har:

"Vågat satsa stort på ett hållbart initiativ, i detta fall när det gäller att kunna erbjuda kunderna fem nya vegetariska alternativ på sin meny genom kampanjen ”Max Green-familjen”. På ett bra sätt lyft fram hållbarhet på ett kreativt och positivt sätt. Den vegetariska satsningen fick väldigt bra genomslag i media och på sociala medier. Max satsning gjorde konsumenterna överlyckliga och deras kampanj lyckades skapa stort engagemang. Genom att våga satsa på vegetariska alternativ bidrar Max till att skapa förändring på riktigt inom snabbmatsbranschen som driver utvecklingen framåt."

Sett till hela vegosatsningen — hade ni förväntat er ett så stort genomslag?

— Visst hade vi trott på succé men att vi skulle få så många att testa Green-familjen var mer än någon vågat hoppats på. Första veckorna fullständigt pulvriserade alla prognoser och vego säljer fortfarande otroligt bra. Nu är drygt var tionde burgare som säljs vegetarisk, säger Fredrika Fredmark.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063