Glutenfritt bageri är årets exportör
Göteborgsföretaget Fria Bröd prisas för exportgärningar.
— Fria är ett bra bevis för att hantverksmässighet och familjär, entreprenöriell företagskultur kan kombineras med att vara ett framgångsrikt exportföretag. Svensk livsmedelsindustri behöver fler företag som Fria, som genom unika produkter blir konkurrenskraftiga internationellt och som hittar nya nischer att kommersialisera, säger Livsmedelsföretagens vd Marie Söderqvist, i en kommentar.
Familjeägda Fria Bröd har tillverkat gluten-, laktos- och mjölkproteinfria bageriprodukter i Göteborg sedan 1996. Varumärket är idag marknadsledande inom frysta, glutenfria bageriprodukter och exporterar till en lång rad europeiska länder som Tyskland, Belgien, Holland, England, Irland och Italien.
— Vilket härligt erkännande! Vi är stolta och glada och kunde inte tänka oss ett bättre sätt att fira vårt 20-års jubileum. Dessutom är det här bara början. Vår expansion fortsätter så att fler ska kunna leva det goda glutenfria livet, säger Fria Bröds vd Jeanine Holmgren.
I priset ingår en presentcheck på 50 000 kronor som Fria Bröd får köpa exporttjänster för från Business Sweden.
2015 gick priset till Semper.
Juryns motivering
Vad är det som gör en produkt framgångsrik som exportprodukt? Är det en exceptionell råvara eller en unik tillverkningsprocess? Är det till och med så att frånvaron av ett ämne kan bli en framgångsrik exportprodukt? Ja – den växande marknaden med så kallade fri från-produkter tyder på att det är så. En växande hälsomedvetenhet och ett ökat intresse för mat har gjort att marknaden för produkter som är fria från till exempel laktos och gluten har exploderat. För att tillverka sådana produkter krävs ingenjörskunnande och god kunskap om processteknik och råvarornas kemi – områden där Sverige genom sin långa innovations- och ingenjörstradition är starkt och har en stor fördel gentemot många andra länder.
Allt detta kombinerat med en stor dos entreprenörskap och vilja att växa har årets exportpristagare. Nästan hälften av pristagarens produkter säljs utomlands, och exporten har på bara 5 år vuxit från 28 miljoner kronor 2010 till över 50 miljoner kronor 2015. Från Göteborg skeppas nu glutenfritt bröd till Norden, Tyskland, Belgien, Holland, England, Irland och Italien till konsumenter som vill undvika gluten. Även i Tjeckien och Estland finner man företagets produkter i dag. Årets pristagare visar att också ganska små livsmedelsföretag kan bli stora på export om man har en unik produkt, och är ett gott exempel på kombinationen av hur produktutveckling och kunskap kan utveckla brödhyllan.
Vad är det som gör en produkt framgångsrik som exportprodukt? Är det en exceptionell råvara eller en unik tillverkningsprocess? Är det till och med så att frånvaron av ett ämne kan bli en framgångsrik exportprodukt? Ja – den växande marknaden med så kallade fri från-produkter tyder på att det är så. En växande hälsomedvetenhet och ett ökat intresse för mat har gjort att marknaden för produkter som är fria från till exempel laktos och gluten har exploderat. För att tillverka sådana produkter krävs ingenjörskunnande och god kunskap om processteknik och råvarornas kemi – områden där Sverige genom sin långa innovations- och ingenjörstradition är starkt och har en stor fördel gentemot många andra länder.
Allt detta kombinerat med en stor dos entreprenörskap och vilja att växa har årets exportpristagare. Nästan hälften av pristagarens produkter säljs utomlands, och exporten har på bara 5 år vuxit från 28 miljoner kronor 2010 till över 50 miljoner kronor 2015. Från Göteborg skeppas nu glutenfritt bröd till Norden, Tyskland, Belgien, Holland, England, Irland och Italien till konsumenter som vill undvika gluten. Även i Tjeckien och Estland finner man företagets produkter i dag. Årets pristagare visar att också ganska små livsmedelsföretag kan bli stora på export om man har en unik produkt, och är ett gott exempel på kombinationen av hur produktutveckling och kunskap kan utveckla brödhyllan.