Blå balar besmyckar bördiga bygder
Nu börjar Lantmännens kampanj för cancerforskning synas runt om i landet.
— Den rosa kampanjen som genomfördes 2015 fick ett mycket positivt genomslag. Många lantbrukare hörde av sig och påpekade att de gärna vill stödja forskningen för prostatacancer, som är Sveriges vanligaste cancerform, sa Torbjörn Wahlström, marknadschef för affärsområdet handelsvaror Lantmännen Lantbruk, till Food Supply i februari.
Läs också: Blå balar mot cancer
Prostatacancer drabbar cirka 10 000 män per år och under de senaste årtiondena har antalet diagnostiserade fall kraftigt ökat, enligt Prostatacancerförbundet. För varje rulle rosa och blå sträckfilm som säljs bidrar Lantmännen, Trioplast och lantbrukaren tillsammans med 15 kronor till Prostatacancerförbundet eller Bröstcancerföreningarnas Riksorganisation, BRO. Hittills i år har cirka 14 000 rosa och blå sträckfilmsrullar sålts. Fjolårets kampanj drog in 300 000 kronor till BRO.
— Jag köpte rosa plast förra året och i år blev det blå. Det är för en god sak att stötta cancerforskningen, dessutom är kostnadsskillnaden relativt liten i förhållande till nyttan. Lite roligt måste även vi som bönder få ha! Om inte annat så är det fräckt med blå och rosa balar ute på fälten, säger lantbrukaren Per-Ola Wilhelmsson från Gårdarp i Skåne, i ett pressmeddelande.
I slutet av sommaren kommer ytterligare 200 000 rosa halmbalar att bli synliga i samband med spannmålsskörden i augusti och september.
— Det känns bra att vi på Lantmännen tillsammans med våra kunder och Trioplast kan bidra till cancerforskningen. När fälten fylls av färgglada balar visar det konkret det stora engagemang som finns hos lantbrukarna. Cancer påverkar och drabbar ju tyvärr många i vår närhet så det är viktigt att tillsammans kunna kämpa mot sjukdomen med gemensamma initiativ och insamlingar, säger Torbjörn Wahlström.