Efter köpet — Atria investerar i Lagerbergs
Atria pumpar in 130 miljoner kronor i nyförvärvade kycklingverksamheten.
Läs också: Atria köper Lagerbergs
På måndagen kom beskedet att Atria investerar 130 miljoner kronor i Lagerbergs kycklingverksamhet. Satsningen beskrivs som en flerårig "kraftfull tillväxtplan" och kommer att omfatta hela ledet — från uppfödning till förädling. Enligt Atria kommer investeringen att leda till förbättrad slakt, ökad förädling, högre kvalitet och förbättrad djuromsorg. De nya pengarna ska också täcka en satsning på att utveckla varumärket Lagerbergs.
— Vi har arbetat intensivt med planerna för Lagerbergs utveckling sedan Atria tog över verksamheten i april. Dagens beslut är verkligen positivt och visar tydligt de höga ambitioner Atria har med verksamheten, säger Mats Markgren, nybliven vd på Lagerbergs, i ett pressmeddelande.
Läs också: Han tar över Lagerbergs
Anläggningen i blekingska Norjeby ska byggas om och nya kycklingstallar ska uppföras i närheten av fabriken. Det ska ge en stegvis ökad produktionskapacitet och förädlingsgrad.
— Det känns mycket bra att berätta för våra uppfödare att vi är i behov av fler uppfödarytor framöver. Vi satsar också på ökad förädlingsgrad, vilket ger oss möjlighet att utveckla vårt erbjudande på ett helt annat sätt än tidigare. Lagerbergs är ett genuint varumärke som står för svensk fågel av mycket hög kvalitet. Innovation, ansvar och god djuromsorg är ledord för de planer vi har framöver, säger Mats Markgren.