23948sdkhjf

Matleverantörens tillväxt: 10 000 procent

Foodora växer med raketfart och ska etablera sig i fler svenska städer.
— Vi har funnits i Sverige i ganska exakt ett år och det har verkligen varit händelserikt. Vi har redan fler än 300 partnerrestauranger och 350 cykelbud och vi tog över marknaden på rekordtid. Nu fortsätter vi att expandera kraftigt och satsar stort på att utöka vår marknadsledande position, med nya städer och ännu fler partnerrestauranger. Tack vare förtroendet från Delivery Hero, i form av fortsätta investeringar här i Sverige, kan vi genomföra våra ambitiösa planer. Det känns oerhört kul, säger Felipe Gutierrez, vd på Foodora Sverige, i ett pressmeddelande.

Sedan i maj 2015 har Foodora, som är verksamt i tio länder, haft en tillväxt på närmare 10 000 procent. Räknat på årsbasis uppgår omsättningen till cirka 1,4 miljarder kronor.

I ett pressutskick meddelar Foodora, som levererar mat från restauranger med en mer exklusiv framtoning, att "inom 60 dagar lansera sin tjänst i flera nya städer i Sverige".

Läs också: Delivery Hero köper konkurrent

Foodora ägs sedan i höstas av Delivery Hero, som också äger Onlinepizza.

— Företaget har utvecklat ett helt eget ekosystem av lösningar för city-logistik, optimerat för matleveranser. Det ger en långsiktig konkurrensfördel och bidrar till starkare finansiella resultat. Vi är glada över utvecklingen och ökar våra investeringar för att stärka och säkra positionen som marknadsledare, säger Delivery Heros vd Niklas Östberg i kommentar.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.109