Coops reklam kritiseras hårt
Svenskt Kötts vd: "Hur tänkte ni nu Coop?"
Det är den välkända reklambyrån Forsman & Bodenfors som står bakom filmen som nu kritiseras. En av de största kritikerna är Elisabeth Qvarford, vd för Svenskt Kött, som kort efter reklamfilmens premiär skrev ett pressmeddelande under rubriken "Hur tänkte ni nu Coop?".
Qvarford menar i pressmeddelandet att Coop gör fel som blandar bilder på trädträdfällning, översvämningar och skogsbränder varvas med bilder av svenska kor som betar.
– Jag förstår ju att det här är en reklamkampanj men det görs på ett sätt så att det ser ut som om vi tar mat från svältande barn för att ge till köttdjuren. Jag vet hur svenska köttbönder, som strävar efter en hållbar produktion, känner när man får det i ansiktet, säger Elisabet Qvarford till ATL.
Hon ifrågasätter samtidigt att Coop importerar kött, vilket är den grupp som ökat inom den svenska köttkonsumtionen. Qvarford påpekar att hon inte tycker att det är fel att dra ner på köttkonsumtionen, men att Coop borde satsa på klimatvänligare svenskt kött: "Siffror från bland annat FAO visar att det ger 2,5 gånger mindre utsläpp av växthusgaser att producera ett kilo nötkött i Sverige jämfört med det globala genomsnittet.", skriver hon i pressmeddelandet.
Även Åsa Odell, LRF:s vice ordförande, tycker att Coop fokuserar fel. I ett pressmeddelande säger hon att Coop med filmen blandar ihop begreppen – att det inte finns någon koppling mellan skogsskövling och svenska kor i beteshagar.
– Vi behöver alltså skilja på kött och kött. Oavsett om man vill äta kött eller andra produkter, välj det med så låga utsläpp som möjligt. Det svenska köttet står sig bra i internationella jämförelser, tack vare hög effektivitet och god djurhälsa, säger Åsa Odell.