23948sdkhjf

Alkoglassen förbjuds

Kryphålet som låter isglassen säljas i handeln ska täppas igen.
Alkoglassen N'ice cocktail fick mycket uppmärksamhet, inte bara för att den marknadsfördes av de svenska DJ-stjärnorna Sebastian Ingrosso och Axwell, utan också för att den fick säljas var som helst och till vem som helst. Detta trots att den har en alkoholhalt på fem procent.

Läs också: Alkoglass säljs i matkassen

Det hela beror på ett kryphål i lagen, där glassen inte räknas som dryck utan som ett alkoholhaltigt preparat. Mathem sålde ett tag den Sia-tillverkade produkten på nätet med åldersgränsen 18 år, men valde att tillfälligt sluta med den efter kritik. I november förra året tog de tillbaka den när de fick klart för sig att det var helt lagligt med alkoglassen, som har smaker av bland annat Piña Colada och Mojito.

— Det är ett tilltugg, ingen drink. Det är ingenting som man berusar sig på, äter du en av våra glassar får du i dig lika mycket alkohol som av en tredjedels starköl. Vi har alkohol i för smakens skull, för att det ska kunna smaka som drinkar som Mojito, sade Mikael Drené, medgrundare av N1ce Company, till Göteborgs-Posten i oktober förra året.

Läs också: Omdiskuterad alkoglass är tillbaka

I takt med att N'ice-glassen når handeln ska kryphålet tätas till med en snabbutredning uppger folkhälsominister Gabriel Wikström till Dagens Nyheter.

– Det är uppenbart att man vänder sig till barn och unga i första hand, och det är just barn och unga som vår modell starkast uttrycker att vi ska skydda med alkoholpolitiken, säger Gabriel Wikström till Dagens Nyheter.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.093