23948sdkhjf

Sveriges bästa marknadschef finns i livsmedelsbranschen

Resumé avslöjade årets bästa marknadschefer – totalvinnaren tog hem pris efter "utspelsreklam".
Tidningen Resumé korade för elfte året i rad Sveriges bästa marknadschefer i 15 olika kategorier – bland annat inom livsmedel och snabbmat.

Vinnarna utsågs efter en mätning som tidningen gjort tillsammans med Xtreme, där vinnaren är den som stärkt sitt varumärke mest utifrån dess förutsättningar samt kategorins utmaningar.

I snabbmatskategorin tog McDonald's marknadschef Jeff Jackett hem priset, framför Max, Burger King, Frasses, Pizza Hut, Sibylla och Subway.

Under året har McDonald's bland annat samarbetat med kändiskocken Johan Jureskog, erbjudit vr-glasögon som konstruerades av en Happy Meal-box och kampanjat för Big Mac-burgaren genom hamburgermönstrade skidställ och hjälmar burna av skidlandslaget.

I livsmedelskategorin stod Coops Björn Larsson som vinnare, framför City Gross, Hemköp, Ica, Lidl, Tempo och Willys. Men det stannade inte där – han tog nämligen hem hela tävlingen och utsågs till totalvinnare.

En stor anledning till att det är Coop och Björn Larsson som koras till vinnare är deras så kallade "utspelsreklamer". För bara några veckor sedan började den senaste reklamen, "Kära köttbit", rulla i tv, vilket skapade rubriker, debatt och upprörda känslor.

Läs också: Coops reklam kritiseras hårt

I en intervju med Resumé berättar Björn Larsson att den senaste kampanjen gjort att folk hört av sig med vitt skilda känslor: vissa avskyr den och kallar Coop för hycklare eftersom de vill att kunder ska äta mindre kött samtidigt som de säljer importerat kött, medan andra kallar det ett fantastiskt initiativ för miljön.

– Jag är lite överraskad över att vi fick en sådan härlig debatt. I början tyckte vi det här var ganska oskyldigt, säger Björn Larsson till Resumé.

Läs också: Allt fler reagerar på Coops reklam

Marknadsföringen driven av åsikter kallas modern och tydlig – förra årets kampanj Ekoeffekten, som syftade till att lyfta fram egna märket Änglamark, tog hem ett Grand Prix vid internationella reklamfestivalen Cannes Lions.

Dessutom lyfts det långsiktiga arbetet med att modernisera Coop fram. De många olika formaten trimmades ner till tre: Stora Coop, Coop och Lilla Coop, samtidigt som en upprustning av butikerna sattes igång.

Läs också: Coops miljarddyra ombyte i slutfasen
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.109