Mjukost: Förpackningen spelar en avgörande roll
Arla Foods håller på att ta fram ett nytt mjukostsortiment för stormarknadsjätten Tesco i Storbritannien. Förpackningen, som tillverkas av RPC Superfos, spelar en viktig roll i arbetet med att öka marknadsandelen.
Den hamnar direkt i blickfånget, får konsumenterna att haja till och ta en extra titt. Det nya sortimentet av mjukost från Arla Foods produceras exklusivt för Tesco Storbritannien. Varumärket heter YUM och omfattar mjukostsorter såsom Full Fat Original, Garlic & Herb, Green Pesto och Pink & Black Peppercorn, som kommer att tillföra vardagsmåltiderna det där lilla extra.
Lyckad implementering
När det gäller förpackningen har mejeriföretaget Arla Foods använt en speciell färgval, där svart dominerar tillsammans med en stark färg som återspeglar varje ostsmak. Valet av färger och utformningen av paketet gjordes i samarbete med en designbyrå, medan RPC Superfos har implementerat själva förpackningslösningen. Arla Foods är riktigt nöjd med resultatet för det fräscha och moderna YUM-märket:
– Vi tycker att resultatet är perfekt. Förpackningen har blivit precis som vi ville ha den. Det övergripande intrycket är färgstarkt och attraktivt och kommer att sticka ut på butikshyllan, säger Heather Amos, utvecklingschef för nya konsumentprodukter, och fortsätter:
RPC Superfos är ett riktigt bra företag att arbeta med och de såg till att förpackningen hamnade på hyllorna i tid, trots de snäva tidsramar vi arbetar med.
Ett betryggande klickljud
Locket på paketet har tillverkats med “In-Mould Labelling”, vilket ger en perfekt finish och en knivskarp bild. Det inte bara ser bra ut, det är också funktionellt och lätt att använda. Det gör ett klickljud när det sätts på igen, vilket försäkrar konsumenten om att paketet är ordentligt stängt och ger dem en känsla av att produkten håller sig fräsch längre. Paketet är en anpassad förpackningslösning med Thin Wall-teknik.
Svart är annorlunda
Mjukost brukar säljas i förpackningar i silvriga nyanser kombinerat med vitt och blått, men YUM går sin egen väg. Heather Amos förklarar:
– Vi hittade en lucka på marknaden för något nytt och annorlunda och gjorde förpackningen till en del av marknadsföringsstrategin. Det var därför vi bestämde oss för att vår förpackning skulle skilja sig helt från de traditionella, och hittills är vi nöjda med satsningen på det här sortimentet.
Marknadsföringsstrategin omfattar även de sociala nätverken för att sprida budskapet om hela YUM-sortimentet som omfattar smör, pålägg och mjukost.