Salami i topp med botten upp
Skivad salami i en förpackning med skruvlock. Detta är vad kunderna efterfrågar, enligt en undersökning som har genomförts av norska Grilstad. Nu får deras kunder vad de vill ha i en förpackning från RPC Superfos där botten är upp i stället för ned.
Det norska livsmedelsföretaget Grilstad ser just nu resultatet av en lyckad förpackningsomställning: Försäljningen av skivad salami har skjutit i höjden eftersom den nya typen av förpackning ger konsumenterna vad de vill ha, dvs. ett lock som kan skruvas på och av. Produkten säljs i Norge i SuperLock-förpackningen från RPC Superfos, och locket utgör alltså förpackningens botten.
Vad vill ni ha?
På uppdrag av Grilstad genomfördes en konsumentundersökning som visade att de norska konsumenterna inte var nöjda med den vanliga salamiförpackningen. När de fick välja mellan olika typer av förpackningar föredrog de den med skruvlock. Resultaten var så övertygande att Grilstad beslutade sig för att snabbt agera för att vara först på marknaden med den nya lösningen. Och det lyckades de med.
Sortiment/ utvecklingschefen på Grilstad, Terje Sørnes som varit projektansvarig säger så här:
"Efter lanseringen av vår produkt i sin nya förpackning har vi fått många positiva reaktioner. Försäljningssiffrorna visar att kunderna verkar riktigt nöjda med alla tre salamityperna – Jubelsalami, Supersalami och Trønderfår – i den uppochnedvända SuperLock-bägaren."
"Vi bestämde oss för SuperLock-bägaren eftersom det är den enda lösningen på marknaden som erbjuder tre attraktiva egenskaper tillsammans: syrgasbarriär, dekoration med 'In-Mould Labelling' och skruvlock. När vi fick idén att vända bägaren upp och ned verkade det så självklart att vi ställde oss frågan varför ingen hade kommit på det här tidigare."
Locket är i bottnen
Utgångspunkten för förpackningslösningen är den prisbelönta SuperLock-bägaren, men som har anpassats efter Grilstads önskemål. Storleken är till exempel mindre så att bägaren lämpar sig för ett innehåll på 120 respektive 150 gram. Locket är förpackningens botten och kan användas som en liten bricka, som bara är att ställa fram på bordet. Den slutliga utformningen av bägaren är resultatet av en gemensam insats från Grilstad och RPC Superfos Region Nordic.
"Det har varit spännande och givande att arbeta med RPC Superfos. Projektet präglades av mycket korta tidfrister för att förkorta tiden till marknaden. Vi fick snabbt bukt med ett par 'barnsjukdomar' och kan nu tillsammans vara stolta över en lyckad lansering", säger Terje Sørnes.
Täckning i pressen och på sociala medier
Salami brukar inte få så mycket uppmärksamhet i pressen, men lanseringen av den nya förpackningen med skruvlock ledde till omfattande skriverier om Grilstads produkt i den norska pressen.
"Den uppmärksamhet som vi fick från media var överväldigande. Tack vare förpackningen fick vi en hel del uppmärksamhet i stora norska dagstidningar och på nyhetswebbplatser. Även på vår Facebook-sida fick vi stor respons på den nya bägaren. Nästan alla kommentarer är mycket positiva och vi är glada över att resultaten av vår undersökning stämmer överens med verkligheten: Folk vill ha salami i en förpackning med skruvlock", konstaterar Terje Sørnes.