KUKA inviger ny robottillverkning i Asien
Premiär för filmen med KUKA-ambassadören Timo Boll
KUKA firade invigningen efter att ha startat sin nya fabrik i Shanghai: Med hundratals gäster inifrån och utifrån landet och en tysk i centrum, närmare bestämt en av de mest kända i Kina: bordtennisstjärnan Timo Boll. Premiären för filmen där Boll spelar mot en KUKA-robot var en av tillställningens höjdpunkter.
Med 350 arbetsplatser och en kapacitet på upp till 5 000 robotar har det kinesiska sätet för KUKA Roboter GmbH vid årsskiftet blivit det tyska företagets nya fabrik. På 20 000 kvadratmeter breder den nya produktionsplatsen för KUKA Roboter GmbH ut sig i Shanghai, där industrirobotar och -styrdon från KUKA tillverkas för den asiatiska marknaden på plats i Kina. ”Kina är den största och snabbast växande robotmarknaden i värden. Vi har i många år samarbetat med ett flertal ansedda kinesiska kunder. För att bredda vägen för ytterligare tillväxt har vi stärkt vår kapacitet i Shanghai avsevärt”, säger Dr. Till Reuter, styrelseordförande för KUKA AG.
Under det officiella invigningsfesten hade KUKA bjudit in kunder, samarbetspartner och medarbetare inifrån och utanför landet. KUKAs nye märkesambassadör var också med: bordtennisstjärnan Timo Boll. Som flerfaldig Europamästare och världsmästare har han ett särskilt förhållande till sitt andra idrottsmässiga hemland: I Kina är Boll än superstjärna.
Redan före invigningsfesten hade KUKA dragit till sig allmänhetens uppmärksamhet med en marknadsföringskampanj. Företaget producerade en påkostad film där Timo Boll spelar mot KUKA-roboten KR AGILUS. Lagom till invigningsfesten i Shanghai premiärvisades filmen (www.kuka-timoboll.com). Tillkännagivandet i form av ett teaserklipp på olika videoplattformar på nätet har visats över en miljon gånger. Det faktum att den konstnärligt iscensatta reklamfilmen gjorde sådan succé överraskade även bordtennisstjärnan Timo Boll: ”Var jag än befinner mig nämner folk genast videon. Kampanjen med KUKA är inte bara kul, utan får även folk att tala varmt för bordtennissporten. Det gör mig mycket glad.”
KUKA vill däremot inte bara vinna de asiatiska kunderna med hjälp av den populära kampanjen. Marknadspositionen ska framför allt stärkas genom korta leveranstider och en större närhet till kunderna på den asiatiska marknaden. Kong Bing, VD för KUKA Robotics China, säger: ”Efterfrågan på automatiseringslösningar med industrirobotar är enorm i Kina. Jag är väldigt glad över att vi är väl positionerade med vår nya fabrik.” Shanghai utgör därmed det asiatiska centrumet för KUKA. Hos KUKA är relationen till Kina ingen nyhet. I slutet av 90-talet började intensiva relationer knytas med Mittens rike. Ända sedan 2000 företräds KUKA av ett dotterbolag i Kina.