Effektiv vakuumförsörjning för tillverkning av husbilar
Busch levererar en effektiv vakuumförsörjning för tillverkning av husbilar till Dethleffs GmbH & Co
Företaget Dethleffs GmbH & Co. KG tillverkar husvagnar och husbilar i en mängd olika storlekar och utformningar för kunder över hela världen. Dethleffs, baserat i Isny i Allgäu i Tyskland kom fram till att det nuvarande huvudkontoret hade nått sin gräns när det gäller tillverkningskapacitet. Företaget bestämde sig för att bygga en ny produktionshall där deras husvagnar och husbilar nu har tillverkats sedan maj 2018. Hallen har fem nya CNC-bearbetningscentra där delar av panelmaterial skärs ut för invändig montering i en mer eller mindre automatiserad process. Alla bearbetningscentra är kopplade till en central vakuumförsörjning från Busch. Den förser systemet med det vakuum som krävs för att spänna fast paneler och enskilda arbetsstycken med hjälp av vakuumborden. Genom att centralisera vakuumförsörjningen har Dethleffs säkerställt en pålitlig fastspänning i CNC-maskinerna, samtidigt som företaget sparar maximalt med energi.
Den nya produktionshallen rymmer anläggningar för trädetaljer, ett logistikcentrum och ett lager samt den slutgiltiga monteringslinjen (fig. 2) för Dethleffs Camper Vans och Urban Vehicles. Detta innebär att alla produktionssteg för de här fordonen utförs i samma hall utan någon interaktion med andra produktionshallarna. I produktionsområdet för trädetaljer tillverkas olika delar av panel för kök, sittytor, förvaringsutrymmen under sängar och dörrspeglar. De olika delarna tillverkas på fem CNC-routrar som används parallellt och är sammankopplade i en logistikkedja. Detta innebär att den enda manuella processen som krävs är laddning av panelmaterial i de fem maskinernas inmatningsstationer. De individuella panelerna transporteras automatiskt in i maskinen på ett band. Innan detta steg, skapas de former som ska skäras ut med hjälp av en programvara. Därefter markeras varje enskild panel så att den kan transporteras till rätt komponent- eller monteringsplats. Panelerna som ska bearbetas (fig. 3) har samma storlek som bearbetningsbordet, som är försett med en täckplatta och över den finns en skyddsplatta (båda tillverkade av MDF). Detta gör att det knappt kommer in någon läckluft i systemet. När de enstaka delarna har bearbetats, transporteras de av ett band till en central avlastningsplats tillsammans med överblivna panelbitar (fig. 4). Vid det här stället flyttas sedan de olika delarna manuellt och sorteras för nästa steg i produktionsprocessen.
Beslutet att centralisera vakuumförsörjningen i den här produktionshallen var enkelt. Thomas Ballweg, projektingenjören som hjälpte till att utforma centralvakuumsystemet, hade sett de positiva erfarenheter man gjort på två systerföretag i fråga om lösningens pålitlighet och den ekonomiska effektiviteten. De två företagen har sedan många år har individuella vakuumpumpar installerade direkt i bearbetningscentra men ersatte dessa med centralvakuumsystem från Busch. För Thomas Ballweg bekräftade kollegornas erfarenhet det som han själv kommit fram till vid sina efterforskningar.
Den centrala vakuumförsörjningen från Busch (fig. 5) skiljer sig i hög grad från konventionella lösningar för vakuumförsörjning med torrgående lamellvakuumpumpar installerade direkt på maskinen. För det första har centralvakuumsystemen utrustats med Mink klovakuumpumpar som förbrukar mindre energi och som dessutom är nästan underhållsfria i motsats till konventionella, torrgående vakuumpumpar med lameller. Detta beror på den torra och beröringsfria driftsprincipen. För det andra kan Mink klovakuumpumpar användas med frekvensstyrda motorer som möjliggör en behovsstyrd drift.
Dessutom har en centralisering av vakuumförsörjningen andra fördelar. I princip klarar sig produktionen med färre vakuumpumpar eftersom alla fem anslutna CNC-routrar inte nödvändigtvis behöver full kapacitet hela tiden. Den integrerade styrenheten säkerställer att de individuella Mink klovakuumpumparna reglerar sin hastighet utifrån det aktuella behovet.
Centralvakuumsystemet är installerat en våning upp, direkt över produktionslinjen för trädetaljer och anslutet till de fem CNC-routrarna med en ringledning. Operatören väljer ett börvärde för vakuumet som styrenheten upprätthåller oavsett vilken kapacitet som krävs. Om vakuum inte krävs för fastspänning vid någon av routrarna (under t.ex. en produktionspaus), stängs alla vakuumpumparna av automatiskt och växlar till standbyläge. Vakuumet upprätthålls emellertid i ringledningen så att det kan appliceras vid bearbetningsbordet på nytt när det krävs. Systemet är helautomatiskt och är konstruerat med redundant kapacitet. Detta innebär att de individuella vakuumpumparna kan kopplas ifrån utan att avbryta produktionen med driftstopp eller negativt påverkad kapacitet. "Om en av vakuumpumparna går sönder, skulle man inte märka detta i produktionslinjen eftersom de andra vakuumpumparna kompenserar för den reducerade kapaciteten genom att öka sin rotationshastighet", förklarar projektingenjören Thomas Ballweg.
Installationen av centralvakuumsystemet i ett separat rum sparar plats i produktionshallen samtidigt som man undviker buller och värme vid arbetsstationerna.
Enligt Thomas Ballwegs beräkningar, betalar sig den extra kostnaden för vakuumsystemet jämfört med en decentraliserad lösning redan efter tre år bara baserat på kostnadsbesparingarna för energin. Dessutom finns det extra besparingar att göra tack vare att klovakuumpumpen inte har några lameller som behöver bytas ut regelbundet; det ger även lägre underhållskostnader och minimerar risken för driftstopp.
Dethleffs - "Inte utan min familj!" var det motto som ledsagade Arist Dethleffs 1931 när han designade Tysklands första husvagn, som han kallade "Wohnauto" ("boendebil" på svenska). Tillverkaren av skidstavar tog fram den här konstruktionen eftersom han ville att hans familj skulle följa med honom på de långa tjänsteresorna. Det var inte många människor på den tiden som kände till begreppet fritid. Familjesemestrar var få förunnat och turistbranschen befann sig fortfarande i sin linda. Dethleffs husvagn var början på en ny era, särskilt för företaget självt som i slutänden bestämde sig för att helt satsa på husvagnstillverkning vilket senare följdes av tillverkning av husbilar (fig. 1).
Pionjärandan hos företagsgrundaren Arist Dethleffs lever kvar än i dag i företaget. Den återspeglas i den ständiga vidareutvecklingen av modellserier, oräkneliga innovationer och, naturligtvis, i campingtraditionens hjärta: familjen. Företaget har haft nära kopplingar till den lilla staden Isny i Allgäu i Tyskland redan från början och varumärkets kärna är sedan länge förknippat med Dethleffs position som "en vän till familjen". Dethleffs ingår numera i Erwin Hymer Group.