Samma mjölk i olika förpackningar
Fler matvarukedjor säljer sin egen mjölk i mejerihyllorna. Kedjornas egen mjölk är billigare, men kommer ofta från samma mejerier.
- Om syftet med handelns egna varumärken för mjölk är att pressa ner priserna, så drabbar det främst svenska mjölkbönder. Butikskedjorna måste säkerställa att det finns en lönsamhet, och inte utnyttja marknaden för att åstadkomma prisnivåer som är ohållbara, konstaterar Jonas Carlberg, chef för mjölkpolitiska avdelningen LRF.
Icamjölk är Arlamjölk
Tidigare i år lanserade Ica sin ”egen” mjölk. Mjölken tillverkas av Arla. På grund av enklare förpackning är Icas egna mjölk billigare än Arlas.
- Vi har tagit fram en produkt som är effektivare, men som inte eroderar den svenska bondens lönsamhet, säger Dan Jacobson, färskvaruchef på Ica.
Även Lidls mjölk kommer från Arla, och i vissa fall även Falköpingsmejeri.
Axfoods mjölk under märket Garant kommer från Falköpingsmejeri eller Skånemejerier.
En femtedel av försäljningen
Enligt TT:s rundringning till de olika kedjorna uppgav både Coop och Willys att deras egna mjölkvarumärken står för ungefär en femtedel av all försäljning av mjölk. Icas egna mjölkmärke, som fortfarande är relativt nytt, står för 5% av mjölkförsäljningen på Ica.
- Det är ett spel. Om en butikskedja väljer mjölk från ett annat mejeri än Arla så riskerar vi att inte sälja en enda liter mjölk till den kunden. Då finns det ett incitament för oss att vinna det kontraktet, för vi kommer att tjäna mer pengar då än om vi inte vinner det. Vi försöker i varje situation värdera vad som är bäst för våra ägare, Arlabönderna, säger Arlas marknadsansvariga för mjölk, fil och yoghurt Sten Schwalbe till TT.