Nyåkers pepparkakor Årets livsmedelsexportör 2013
Nyåkers Pepparkakor har utsetts till Årets livsmedelsexportör 2013.
- Med smart produktutveckling, kvalitetsfokus och hela bygden bakom sig har Nyåkers pepparkakor lyft sin export och den svenska pepparkakan till oanade höjder, säger Livsmedelsföretagens VD Marie Söderqvist.
- Jobb på landsbygden med ökad export och god förädling av svenska råvaror är en viktig del i vår satsning på Matlandet Sverige. I Nyåkers har vi ett företag som kombinerar allt detta. De har visat att exportsuccéer kan byggas på den svenska landsorten, säger landsbygdsministern Eskil Erlandsson.
Exportframgångar
2011 omsatte Nyåkers pepparkakor 72 miljoner SEK med en exportandel på hela 35 procent. Den starka exporttillväxten har framför allt ägt rum på marknader utanför EU där det finns efterfrågan på premiumkakor - i burkar. Idag finns Nyåkers kakor i 15 länder och man har utvecklat ett unikt koncept för varje marknad.
Företagets exportframgångar bygger på stark lokal sammanhållning där inte bara personalen utan hela bygden sluter upp. Förra året invigdes nya pepparkaksfabriken i Bjurholm, och därmed stärks företagets produktionskapacitet.
VD:n Christoffer Öhberg berättar att är de är på gång med nya exportsatsningar, inte minst i Storbritannien.
- Det är exporten som är framtiden för oss. Ute i världen kan vi växa, året runt, och den här utmärkelsen sporrar oss ännu mer.
Årets Livsmedelsexportör
Bakom priset Årets Livsmedelsexportör står Livsmedelsföretagen och Business Sweden inom ramen för satsningen Food From Sweden. För prissumman kan företaget Nyåkers Pepparkakor köpa tjänster från Business Sweden för ett värde om 50 000 SEK.