Lantmännen håller sig på toppen
Lantmännen behåller platsen som Sveriges mest hållbara varumärke för dagligvaror
– Att föra fram att Lantmännen och våra ägare, 33 500 svenska bönder, levererar ansvarfullt producerat mat har varit vår målsättning under flera år och denna utmärkelse är ett kvitto på att vi lyckats. Vi kämpar för att ständigt utveckla livsmedelsproduktionen i hållbar riktning med våra varumärken som t.ex. Kungsörnen, AXA, Gooh och Korvbrödsbagarn, säger Madelaine Hellqvist Kongstad, varumärkeschef på Lantmännen i ett pressmeddelande.
Lantmännen har under flera år arbetet med kommunikation där aktuella hållbarhetsfrågor lyfts fram. Ett exempelvis är mathushållning där Lantmännen tagit en ledande roll i debatten. ”Pizzamodellen” under 2012 lyfte utmaningen med matsvinn genom att uppmana till att slänga matresterna på en pizza, istället för i sophinken. Denna kampanj fick både stor uppmärksamhet i medier och blev nominerad i tävlingen Guldägget.
– Det handlar om att skapa kommunikation som är lustfylld och inkluderande kring frågor som skapar engagemang, säger John Wernvik, digital brand manager, Lantmännen. Vi vill alltid ge ett mervärde och visa på lösningar.
Lantmännen har även lyckats få igenom budskapet som ansvarsfull livsmedelsproducent i redaktionella medier. Under 2012 stöttar 24% av publiciteten, Lantmännens budskap om att ta ansvar från jord till bord.
– Det är glädjande att konsumenterna uppmärksammat Lantmännens långsiktiga arbete med ansvar från jord till bord. Konsumenternas val är en nyckel för fortsatt utveckling av livsmedelsproduktionen i hållbar riktning, säger Claes Johansson hållbarhetschef på Lantmännen.