Cloetta växer starkt på vikande marknad
Konfektyr- och snacksbolaget Cloetta levererade stark tillväxt och förbättrat resultat under första kvartalet i båda sina segment och ökade samtidigt volymerna på en vikande marknad.
Det skriver vd Henri de Sauvage-Nolting i rapporten för det första kvartalet.
"En viktig faktor bakom den solida tillväxten under kvartalet var vår fortsatt framgångsrika prisstrategi. De genomförda prisökningarna motsvarar de högre insatskostnaderna i absoluta tal, medan det förbättrade resultatet drevs av positiv mix, volymtillväxt och kostnadseffektivitet samtidigt som en tidigare påskhelg också bidrog", kommenterar vd.
Han uppger att Cloetta kommer att fortsätta verka för att mildra effekterna av inflationen genom en kombination av rimlig prissättning, mix och kostnadskontroll.
Cloettas försäljning under det gångna kvartalet ökade organisk tillväxt med 23,5 procent. Försäljningen av förpackade märkesvaror växte organiskt med 20,5 procent, främst drivet av pris. Försäljningen av lösviktsgodis ökade organiskt med 32,7 procent, positivt påverkat av pris och andra initiativ för att "premiumisera" erbjudandet, men även av ökad konsumentaktivering och en tidigare påsk jämfört med föregående år, anger vd.
"Under kvartalet säkrade vi nya kontrakt såväl som utökade befintliga och medan högre volymer genererar effektivitetsvinster för hela koncernen är jag särskilt nöjd med de förbättrade lönsamhetsnivåerna inom lösviktssegmentet. Det ger oss stöd på vägen mot vår ambition att nå en ebit-marginal i intervallet 5-7 procent på medellång sikt", skriver Henri de Sauvage-Nolting.
Under kvartalet slutfördes designarbetet inför etableringen av Cloettas nya anläggning i Nederländerna. Den övergripande regulatoriska processen bedöms ta längre tid än vad som ursprungligen beräknats och som en följd av detta förväntas de stora planerade investeringarna nu inledas 2024 i stället för senare under 2023. Cloetta bedömer att förskjutningen inte kommer att påverka avkastningen på investeringen.