Kraftig ökning för mat på nätet
Försäljningen av mat på nätet har tagit rejäl fart med en ökning på 30 procent under 2012
Kraftig ökning
De senaste åren har e-handeln i Sverige ökat kraftigt. Med en tillväxt på 14 procent omsätter idag den svenska e-handeln nära 32 miljarder kronor. Även om e-handeln ökat i stort, har trenden varit att en relativt liten andel av konsumenterna handlar mat på nätet. Det senaste året däremot visar att branschen börjar ta fart. Försäljningen av mat på nätet beräknas 2012 ha uppgått till 1,9-2,6 miljarder kronor. Detta motsvarar ca 6-8 procent av den totala e-handeln och knappt 1 procent av totala livsmedelshandeln i stort. Det är en ökning med cirka 30 procent sedan föregående års mätning då omsättningen uppskattades till 1,5-2 miljarder kronor.
– Det senaste årets starka utveckling visar att matförsäljningen på nätet har blivit en allt populärare del av den svenska dagligvarumarknaden. Branschen är fortfarande i en utvecklingsfas, men eftersom allt fler provar att handla mat på nätet, och de flesta väljer att fortsätta, tror vi på en snabb tillväxt, säger Nadine Jones Pioud, Kanslichef på Svensk Distanshandel i ett pressmeddelande.
– En utmaning för de aktörer som säljer mat via nätet är att många konsumenter vill kunna se och känna på matvarorna innan köpet. Men faktum är att 80 procent av nätkunderna svarar att kvalitén på maten är lika bra eller till och med bättre än om de hade valt den själv, säger Nadine Jones Pioud.