Trendbrottet: Försäljningen av Fairtrade-märkt minskar
Under 2022 sjönk försäljningen av Fairtrade-märkta varor med tre procent och uppgick till cirka 4,8 miljarder kronor. Med undantag för pandemin har försäljningen tidigare ökat årligen.
En förklaring uppges vara bananer, där andelen som är Fairtrade-märkt gått från var sjätte för fyra år sedan till var tionde nu.
– En orsak är att flera livsmedelsbutiker plockat bort ekologiska Fairtrade-bananer ur sitt sortiment, för att i stället erbjuda bananer som bara är ekologiska, säger Cecilia Ceder, vd för Fairtrade Sverige.
Även försäljningen av Fairtrade-märkt kaffe har dalat. Något som uppges vara ett hinder är att butikerna sällan säljer den typen av produkter på kampanj.
– För många konsumenter blir steget till att välja etiskt märkt kaffe allt för högt när det andra kaffet säljs för ”3 för 99” på kampanj. Här kan dagligvaruhandeln minska tröskeln genom att även erbjuda Fairtrade-kaffe till kampanjpris, säger Cecilia Ceder.
Inom vissa produktkategorier ökade Fairtrade-märkta varor i dagligvaruhandeln under förra året. Bland annat såldes 30 procent fler Fairtrade-märkta chokladkakor och 36 procent mer Fairtrade-märkt kakao och chokladdryck. Ökningen beror bland annat på att flera livsmedelskedjor valt att märka produkter inom de egna varumärkena med Fairtrade.