Ekologisk e-handlare tappade miljoner i försäljning
Nätbutiken Jordklok, som säljer ekologiska produkter inom livsmedel, hushåll och kroppsvård, tappade rejält i omsättning 2022. Från 67 till 54 miljoner kronor. Det skriver Ehandel.
Bolaget har investerat och utökat lagerkapaciteten under 2021/2022 i och med en ökad försäljning och efterfrågan på bolagets produkter de senaste åren. Detta har belastat bolaget med investeringar, och kostnader, förenligt med detta. Därav blev det en stor påverkan på resultatet, när försäljningen minskat under 2022, skriver de i årsredovisningen, enligt sajten.
Dessutom vändes en vinst på 1,8 miljoner till en förlust på -4,6 miljoner. Samtidigt som soliditeten sjönk från 27 till noll procent.
Bolaget ska ha anpassat sig efter detta och har startat 2023 med ett positivt rörelseresultat, skriver de i redovisningen.
Jordklok har sedan 2019 haft en ökande trend i omsättning innan det stora tappet 2022.