Dagligvarujätten vill sätta press på leverantörer – varnar för krympflation
Den franska dagligvarukedjan Carrefour pressar leverantörerna till att sänka priser på sina varor. Sedan i måndags har kedjan märkt ut 26 produkter i butik som krympt i storlek och därmed stigit i pris, trots att råvarupriset har lättat. Det rör sig om produkter från bland annat Nestlé, Pepsico och Unilever.
– Självklart är syftet med att stigmatisera dessa produkter att tala om för tillverkarna att de ska tänka om angående sin prispolicy, säger Stefen Bompais, chef för kundkommunikation på Carrefour, till CNN.
Genom märkningen försöker Carrefour också få konsumentstöd inför de förhandlingar med de stora varumärkena som kommer att börja snart och sluta den 15 oktober.
Carrefours vd, Alexandre Bompard, har upprepade gånger påtalat att livsmedelsföretagen inte samarbetar i ansträngningarna att sänka priset på tusentals varor trots en minskning av råvarukostnaden. Han får också medhåll av Frankrikes finansminister, Bruno Le Maire, som i juni kallade 75 stora återförsäljare och konsumentgrupper till sitt ministerium och uppmanade dem att sänka priserna.
Krympflationsvarningarna finns i alla franska Carrefour-butiker och kommer att pågå tills de riktade leverantörerna går med på prissänkningar, enligt Alexandre Bompard, som också leder den franska detaljhandelsindustrins lobbygrupp FDC.
På märkningen som fästs i butikerna står det: ”Denna produkt har sett sin volym eller vikt falla och leverantörens effektiva pris stiga.”
Carrefour tar bland annat en flaska Lipton Ice Tea med sockerfri persikasmak som exempel på den så kallade krympflationen. Varan är tillverkad av Pepsi Co, och har krympt till 1,25 liter från 1,5. Det resulterade i en effektiv ökning av priset per liter med 40 procent.
Unilevers Viennetta glasstårta har krymt från 350 gram till 320 gram.
Lindts chocolat au lait extra fin finns också med på Carrefours lista.
“Lindt & Sprüngli höjde sina priser över hela koncernen med i genomsnitt 9,3 procent i linje med lokala kostnadsstrukturer. Vi har gjort en samlad ansträngning för att kompensera för ökade kostnader genom att öka effektiviteten så mycket som möjligt. Därför har vi bara fört över de kostnader vi inte själva kunde ta till oss i form av prishöjningar på våra kunder”, har en talesperson för företaget sagt till Reuters.
Franska BMF Business har tagit fram en egen lista på ett stort antal varor som krympt. Där återfinns varumärken som bland annat Doritos, Pampers, Findus, Carte d'Or, Magnum och Lipton. Hela listan finns här.
Krympflation har länge varit förknippat med kaffe, efter att flera varumärken minskade storleken på sina förpackningar för ett antal år sedan. Bolag som Löfbergs, Zoégas och Gevalia gick från 500 gram per förpackning till 450 gram per förpackning, men behöll samma pris.
Fri Köpenskap har försökt att nå svenska leverantörer och dagligvarukedjor, men i skrivande stund inte fått några kommentarer till Carrefours märkning.