”Inget i budgeten kommer att ändra den nattsvarta verkligheten”
Livsmedelsföretagens vd Björn Hellman tycker att regeringens budget kring livsmedelsstrategin generellt liknar ”en betraktelse i backspegeln över vad som redan är utfört”.
– [...] Som lök på laxen beskriver regeringen situationen i branschen utifrån siffror som inte fullt ut fångar utvecklingen av det allvarliga läge företagen står inför.
Björn Hellman menar att svenska livsmedelsproducenter sedan två år tillbaka kämpar med extrema kostnadsökningar och kraftigt minskad försäljning och lönsamhet.
– Om Sverige ska ha en livsmedelsproduktion som är både konkurrens- och motståndskraftig måste vi se omfattande, långsiktiga satsningar på nyckelområden som export, forskning och innovation och energiförsörjning. Men allt detta lyser med sin frånvaro i höstbudgeten.
Utan ett rejält budgetunderlag i ryggen riskerar även den nya strategin att bli en välmenande men tandlös skrivbordsprodukt, anser Björn Hellman.